کودتای شورای نگهبان علیه انتخابات ریاست جمهوری

پس از ده روز انتظار برای اعلام کاندیداهای ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان و اعلام لیست نهایی کاندیداها از سوی وزارت کشور
فضای سیاسی جامعه با شوک جدیدی روبرو شد .با اعلام لیست ۷ نفره‌ی کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان، مشخص شد که حاکمیت به صراحت برنامه‌ی اصلی خود در خصوص حذف گروه سیاسی اصلاح‌طلب، میانه رو و اعتدالی از صحنه سیاست کشور را به دقت و با جدیت پیگیری می کند. لیست کاندیداها حاکی از این است که ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، زاکانی، قاضی زاده هاشمی، همتی، مهرعلیزاده و محسن رضایی تنها کاندیداهایی هستند که از تیغ نظارت شورای نگهبان جان به در برده و در لیست کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند.
حذف جهانگیری گرچه برای برخی از کنشگران و تحلیل‌گران سیاسی قابل پیش‌بینی بود، اما حذف لاریجانی توسط شورای نگهبان، آن هم در حالی که وی یکی از معتمدترین افراد به رهبری است، اقدامی بود که هیچ کدام از تحلیلگران سیاسی تقریبا آن را پیش‌بینی نکرده بودند.
به گفته‌ی تحلیل‌گران، علی لاریجانی کاندیدای اصولگرایی که حتی در شرایط محدودیت کاندیدایی هم مورد تایید اصلاح‌طلبان نبود، به خاطر نگرانی شورای نگهبان و گروه حداقلی در نظام از رای آوری احتمالی وی از صحنه رقابت‌ها حذف شد تا ابراهیم رئیسی در عمل به تنها گزینه قابل انتخاب در جمهوری اسلامی تبدیل شود و در یک فضای غیر رقابتی، و بدون هیچ رقیبی به پاستور راه یابد.
گرچه برخی مدعی شده اند که ی حاکی از احتمال تصمیم‌گیری اصلاحات در خصوص اجماع بر روی عبدالناصر همتی برای پیروزی در انتخابات وجود دارد، اما اصلاح طلبان آن را رد کرده اند و معتقدند همتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه به انتخابات امده و قراری با اصلاح طلبان برای کاندیداتوری نداشته است . گرچه برخی گفته اند تمامی گروه های میانه رو اعتدالی برای راه نیافتن تیم تندروی ابراهیم رئیسی به پاستور می‌تواند امکان ائتلاف بین لاریجانی و جهانگیری را با همتی فراهم سازد و سبد رای وی را غنی سازد. ضمن اینکه با توجه به اینکه محسن رضایی خود را گزینه‌ای مجزا از دیگر کاندیداها می‌داند بعید است که وی حاضر به ائتلاف با رئیسی باشد که این موضوع نیز می‌تواند به شکل حداقلی، کمی از سبد رای رئیسی را نیز بشکندولی عملا این موجها نمی تواند کاری انجام دهد و این کار مشروعییت بخشیدن به روند و اقدام غیر قانونی شورای نگهبان است .
بسیاری از تحلیلگران این اقدام شورای نگهبان را کودتای پیش از انتخابات برای راه یافتن قطعی کاندیدای مورد نظر گروه حداقلی انقلابی تلقی میکنند . برخی احتمال مداخله خامنه ای را بعید نمیدانند . علاوه براین لاریجانی نیز با اعلامیه ای گفت در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه و بر اساس تأکید رهبر ی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. وبرای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم .
بنظر میرسد این انتخابات حاکمییت را با مشکل مواجه کند .