بازگشت عراقچی به وین برای ادامه مذاکرات احیا برجام

بدنبال توافق یک ماهه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برای تمدید بازرسیهای پروژه هسته ای ، بار دیگر امکان رسیدن به توافق افزایش یافته است . در همین راستا عباس عراقچی و هیات مذاکراتی به وین مراجعت نمود تا در روند ادامه مذاکرات شرکت کنند . مذاکرات دور پنجم امروز سه شنبه مجددا از سرگرفته میشود . عراقچی روز دوشنبه نیز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت وبا اعضا آن ملاقات کرد وی دراین نشست گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارائه کرد.
وی در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند گفت و گوها گفت که هیات جمهوری اسلامی در این مذاکرات موفق شدند بیشتر تحریم ها را به مرحله رفع تحریم برساند که باید طرف‌های مقابل نیز تایید کنند. اما همچنان بخش مهمی از تحریم ها باقی مانده است و مطالبات نمایندگان رفع کامل تحریم‌ها بود.
عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در باره این دیدار گفت مجلس با توجه وظیفه نظارتی خود همواره از هیات مذاکره کننده برای توضیح درباره روند مذاکرات دعوت کرده است وی افزود در این جلسه آقای عراقچی گزارشی از نحوه پیگیری سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد. البته جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات چند سیاست از جمله لغو کامل همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را خواستار است و پس از آن ایران آماده بازگشت به تعهدات خود در اجرای برجام خواهد بود.
,وی با بیان اینکه در بخشی از تحریم ها، منطق جمهوری اسلامی حاکم بوده و طرف آمریکایی اذعان به رفع تحریم‌ها داشته است گفت درباره اجزای تحریم‌ها و آنهایی که به موضوع منطقه ای و حقوق بشری مربوط است، مسائلی باقی مانده و طرف آمریکایی نسبت به آنها همچنان مدعی است
وی با بیان اینکه خواسته نمایندگان از هیات مذاکره کنند لغو همه تحریم ها بود، گفت خواسته جمهوری اسلامی لغو موثر تحریم‌ها است نه اینکه فقط بر روی کاغذ لغو تحریم انجام شود. از این جهت اصرار به راستی آزمایی خواسته نمایندگان بود و آقای عراقچی از ادامه گفت و گوها در این باره خبر دادند. بنظر میرسد جمهوری اسلامی در حال چانه زنی برای رفع تحریمها از سپاه و دیگر افراد حکومتی است و عملا مردم را در تحریمها برای حل مشکلات نهادها تحت فشار قرار داده اند .زیرا با این مشکل عملا امکان رفع تحریمها دایما به تعوق می افتد.