سخنگوی قوه قضاییه و انتخابات ریاست جمهوری

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار داشت قوه قضائیه هیچ دخالتی در فرایند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری بر انتخابات نخواهد داشت. وی ماموریت‌های قوه قضاییه در موضوع انتخابات را پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی و نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه‌های اجرایی دانست و تاکید کرد قوه قضائیه تنها در این موارد در انتخابات تاثیرگذار خواهد بود.
این اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در حالی عنوان می‌شود که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، به عنوان اصلی‌ترین کاندیدای اصولگرایان تقریبا بدون رقیب، وارد رقابت ریاست جمهوری شده و عملا هم کاندیدای ریاست جمهوری است و هم مجموعه تحت امر وی مسئولیت نظارت بر انتخابات را به عهده دارند. اتفاقی که حتی در جمهوری اسلامی هم بی‌سابقه است و سابقه نداشته که از خود قوه قضائیه بخواهند که به تخلفات انتخاباتی کاندیدای خود رسیدگی کند و به نظر می‌رسد که مجموعه جمهوری اسلامی فرض را بر این گذاشته است که ابراهیم رئیسی به حدی از تقوا و سلامت رفتار رسیده که خود ناظر بر تخلفات خود هم باشد.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، مبارزه با فساد را مهم‌ترین ماموریت قوه قضائیه عنوان کرد و گفت هدف قوه قضائیه در دوره اخیر این بوده است که بتواند در عرصه‌های مختلف قضایی، اداری و حمایت از تولید و کارآفرینی و مبارزه با فساد تحولاتی را ایجاد کند و تداوم آنرا برای آینده ریل‌گذاری کند.
این اظهارات اسماعیلی نشان می‌دهد که قوه قضائیه خود را کاملا برای خروج ابراهیم رئیسی از قوه قضائیه آماده کرده است و با این اظهارات در تلاش است تا این پیام را برای حوزه عمومی ارسال کند که اقداماتی که توسط ابراهیم رئیسی برای حل بحران جدی فساد در کشور آغاز شده، به شکل مناسبی ریل‌‌گذاری شده است و در آینده هرکسی که در این جایگاه قرار بگیرد، قادر به تداوم آن خواهد بود.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد اقدام شورای نگهبان برای تک گزینه‌ای کردن انتخابات به نفع رئیسی عمدتا در ادامه‌ی برنامه‌ی کلان نظام برای مساله جانشینی رهبری است و احتمالا انتقال اعرافی به قوه قضائیه و برنامه‌ریزی برای رهبری احتمالی وی پس از خامنه‌ای.