روحانی و سرنوشت برجام

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا، اعتراف آمریکا به شکست فشار حداکثری را پیروزی بزرگ ملت ایران دانست و اظهار داشت آمریکایی‌ها مجبور هستند همه تحریم‌های ناقض برجام را برطرف کنند. وی همچنین شیوع ویروس کرونا را در کنار تحریم‌های ظالمانه، سخت‌ترین دوران در یک قرن اخیر برای ایران دانست.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از آیت‌الله خامنه‌ای برای پیشنهاد تشکیل شورای عالی هماهنگی سران قوا تشکر کرد.
روحانی افزود این پیروزی حاصل صبر و مقاومت ملت ایران طی سه و نیم سال گذشته دانست و در عین حال اظهار داشت دولت تمام توان خود را برای مدیریت سخت‌ترین دوران کشور به میدان آورده است.
وی خاطرنشان کرد شیوع کرونا در 15 ماه گذشته فشارهای مضاعفی به کشور وارد کرده و سخت‌ترین دوران را در یک قرن اخیر برای ایران ایجاد کرده است.
روحانی در تایید تشکیل شورای عالی هماهنگی سران قوا، اظهار داشت از سال 97 و با آغاز فشار حداکثری دولت آمریکا، تشکیل این شورا به دولت کمک کرده است تا در برخی از مسائل که ساز و کارهای معمول اجازه سرعت در تصمیم‌گیری و اقدام را نمی داد، بتواند در مسیری کوتاه‌تر برای حل و فصل مسائل تصمیم‌گیری کند.
وی افزود ایت الله خامنه ای علاوه بر ارائه پیشنهاد تشکیل این شورا، مصوبات آن را در کوتاه‌ترین زمان تایید و ابلاغ می کرد.
روحانی تاکنون بارها از تشکیل شورای عالی هماهنگی سران قوا دفاع کرده و آن را بکی از تصمیمات درخشان خامنه‌ای و‌ عاملی برای بهبود شرایط کشور در پی تحریم‌های گسترده‌ی امریکا عنوان کرده است، اما تاکنون هیچگاه توضیح نداده است که این شورا چه اقدامی برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها انجام داده است.
در عین حال با وجودی که به گفته‌ی سران قوا، تصمیمات اصلی اقتصادی در جلسات سران قوا و‌ در شورای عالی هماهنگی سران قوا گرفته می‌شود، اما معمولا در تمام دوران پس از تشکیل این شورا، همه‌ی تصمیمات اقتصادی تنها به پای دولت نوشته شده است و‌با وجود مشترک بودن این تصمیمات، اما همه‌ی تصمیمات اقتصادی، نتیجه تصمیم‌گیری خودسرانه‌ی دولت عنوان می‌شود.
هنگام‌ افزایش قیمت بنزین، با وجودی که ‌بنا به گفته‌ی روحانی تصمیم‌گیری درباره‌ی افزایش قیمت بنزین در شورای عالی هماهنگی سران قوا گرفته شده بود، اما در نهایت مسئولیت همه‌ی تصمیمات به عهده‌ی دولت قرار گرفت.
لذا به گفته‌ی تحلیل‌گران، شورای هماهنگی سران قوا، گرچه در اصل یک شورای مشورتی است، اما در نهایت مسئول اصلی تصمیمات تنها دولت است