دولت بلاروس و بحران دستگیری خبرنگار ناراضی و واکنشهای بین‌المللی

به گزارش رویترز یکی از مقام های دولت بلاروس روز دوشنبه گفت، گزارشهای منتشر شده درباره مجبور کردن یک هواپیمای مسافری به فرود اضطراری از سوی هواپیمای نظامی بلاروس بی اساس است. خدمه هواپیما پس از دریافت گزارش بلاروس درباره هشدار بمبگذاری از سوی حماس داوطلبانه تصمیم گرفتند در فرودگاه بین المللی مینسک فرود اضطراری داشته باشند و پس از آن بود که جنگنده نیروی هوایی بلاروس فرمان پرواز گرفت و به آسمان بلند شد.
وی گفت فرودگاه بین المللی مینسک ایمیل های تهدیدآمیزی را مبنی بر بمبگذاری حماس در هواپیمای مسافربری رایان ایر از مقصد آتن به ویلنیوس پایتخت لیتوانی دریافت کرد. پس از ورود هواپیما به آسمان بلاروس، اداره هماهنگی پرواز بلاروس بلافاصله این موضوع را به خلبان و خدمه پرواز اطلاع داد و آنان پس از تأیید خبر این تهدید تصمیم به فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی مینسک گرفتند. گولوب فرمانده پدافند هوایی بلاروس نیز گفت که یک دقیقه پس از تصمیم هواپیمای مسافربری برای تغییر مسیر و فرود اضطراری در بلاروس، نیروهای ارتش بلاروس دستورالعمل های مربوطه را دریافت کردند و سپس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس با فرمان مستقیم خودِ او در آسمان به پرواز درآمد.
اتحادیه اروپا واکنش شدیدی به این ماجرا نشان داد. رهبران 17 عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای بلاروس را به مجبور کردن هواپیمای مسافری به فرود اضطراری و بازداشت یکی از مسافران هواپیما محکوم کردند و گفتند که با به کار گیری تدابیر لازم از عبور هواپیماهای بلاروس از آسمان اتحادیه اروپا جلوگیری خواهند کرد. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین از سازمان بین المللی پروازهای غیرنظامی خواستند که فوراً این حادثه را بررسی کند و همچنین تصمیم گرفتند تحریم های خود علیه اشخاص و نهادهای بلاروس را در اسرع وقت افزایش دهند.
بایدن رئیس جمهور آمریكا با انتشار بیانیه ای گفت كه آمریكا این ماجرا را به شدیدترین لحن محكوم می کند و خواستار تحقیقات بین المللی در این باره و آزادی فوری رومان پروتاسویچ روزنامه نگار بازداشت شده در این پرواز شد.
لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز از همه طرفها خواست ضمن خودداری از نتیجه گیری عجولانه در مورد فرود اضطراری هواپیمای مسافربری در بلاروس منتظر بررسی همه اطلاعات موجود بمانند تا پس از آن بتوانند قضاوتی روشن از این موضوع داشته باشند.