پازل انتخابات، کاندیداهای سردرگم و تهدید علیه منتقدین رییسی

چالش انتخابات در ایران با نزدیک شدن به زمان برگزاری ان گسترده تر میشود کاندیداهایی که به گفته خودشان تا دو روز قبل از ثبت نام در وزارت کشور حتی هنوز از کاندیداتوری خودشان هم مطمئن نبودند، حالا هنوز یک هفته از کاندیداتوری نگذشته هم برنامه هایشان را معرفی کرده اند و هم تیمهای انتخاباتی خود را معرفی کرده اند و تقریبا قریب به اتفاق انها هم تاکید دارند که قصد انصراف ندارند و برای ماندن اماده اند.
این اصرار به ماندن به خصوص در بین کاندیداهای اصولگرا که از مدت ها قبل هم تاکید و هم تبلیغات می شد که با کاندیدای واحد در انتخابات شرکت خواهند کرد، شدن بیشتری دارد و اصرار به ماندن در عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری تا جایی پیش رفته که عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما و کاندیدای اصولگرای ریاست جمهوری که شعارهای مارکسیستی وی هم توجه زیادی را به خود جلب کرده بود، حالا در اخرین اظهارات انتخاباتی خود گفته است نه تنها از عرصه رقابت ها کناره گیری نخواهد کرد بلکه انتظار دارد که سایر کاندیداها خود را با وی هماهنگ کنند.
این در حالی است که اخبار منتشر شده از کاندیداها حاکی از این است که سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی هرکدام برنامه های چند هزار صفحه ای نیز برای دوره ریاست جمهوری خود ارائه کرده اند.
برخی عنوان کرده اند که اگر برای اجرای هر یک صفحه از این برنامه ها فقط یک روز وقت در نظر گرفته شده باشد، بیش از 19 سال وقت لازم است تا یک برنامه ده هزار صفحه ای اجرا شود.
در همان حال جهانگیری هم تیم عملیاتی و شورای راهبردی انتخاباتی خود را معین کرده و حسین مرعشی را نیز به عنوان رئیس ستاد انتخابات خود انتخاب کرده است.
اصلاح طلبان تاکید دارند که به علت سرشناس بودن مرعشی و سرمایه اجتماعی که در نهادهای مختلف و سازمان های مختلف دارد برای ارتباط گیری ستاد انتخاباتی جهانگیری می تواند بهترین گزینه باشد.
علی لاریجانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه اقدامات خود برای تاثیرگذاری بر فضای عمومی، با انتشار توئیتی با بیان این موضوع که حل مشکلات ایران نیازمند یک مدیر است نه یک سوپرمن، نسبت به اظهارات محسن رضایی در این خصوص واکنش نشان داده و اظهارات وی را که ادعا کرده بود حل مشکلات ایران نیازمند سوپرمن است مورد انتقاد قرار داده بود.
به نظر می رسد که ابراهیم رئیسی بیش از دیگر کاندیداها در تلاش است تا خود را دارای برنامه عملیاتی و دقیق در بین سایر کاندیداها نشان دهد.اما وی نیز عمدتا شعارهای تبلیغاتی بیان می کند تا انکه برنامه عملیاتی خود را برای مردم ارائه کند.
ضمن اینکه برخی از روزنامه نگاران وابسته به جناح های مخالف خبر داده اند که هشدارهایی از قوه قضاییه دریافت کرده اند که به انها هشدار داده در صورتی که تا اقدامی تخریبی علیه ابراهیم رئیسی انجام دهند و مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.این در حلیست که برخی روزنامه ها از منافع متضاد حضور رییسی در قوه قضاییه و انتخابات خبر داده اند از جمله اینکه خود او مسئول رسیدگی به شکایات متخلفین انتخاباتی خواهد بود برخی گفته اند رای منفی به رییسی به معنای رای منفی به خامنه ای خواهد بود چون او منصوب خامنه ای در سمت قوه قضاییه می باشد .
تحلیل گران با توجه به شرایط موجود بعید می دانند که انتخابات 1400 بتوان شور و شوق جدی در بین مردم ایجاد کند. در همان حال این نگرانی نیز وجود دارد که دور بعدی ریاست جمهوری وضعیتی به مراتب هولناک تر و ویرانگر تر از دوران احمدی نژاد به مردم تحمیل شود.