روحانی، چالش واکسیناسیون و بحث کرونا در مجادلات انتخاباتی

در پی گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز سه شنبه هیات دولت و ابراز خشنودی ستاد از روند مهار موج چهارم کرونا و روند نزولی ابتلا و فوت در همه استان‌ها و شهرهای کشور حسن روحانی رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت تضمین سلامت مردم، با بیان اینکه سلامت مردم می تواند نقش مهمی در افزایش مشارکت و شکوه انتخابات داشته باشد ، اظهار داشت مردم باید اطمینان داشته باشند که در مراحل مختلف تبلیغات نامزدها و برگزاری انتخابات سلامت‌ آنها تضمین شده است. وی تاکید کرد همه سعی و تلاش دولت باید این باشد که همه امور مربوط به انتخابات طوری انجام شود که حفظ جان و سلامت مردم در اولویت اصلی باشد.
روحانی همچنین ضمن تاکید بر اینکه باید از هر اقدامی که سلامت مردم را در انتخابات به خطر اندازد جلوگیری شود، از همه گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات خواست اولویت اصلی آنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.
اظهارات حسن روحانی پس از آن ابراز می شود که قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه عملیاتی خود گزارش مفصلی نیز از تدوین دستورالعمل پروتکلی ویژه برای انتخابات 1400 و فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای این انتخابات ارائه کرده است. در این گزارش تاکید شده است که الزامات بهداشتی و پروتکلی برای هر مرحله از انتخابات تهیه و تدوین شده است.
در همین راستا حسن روحانی به قرارگاه عملیاتی دستور داده است نسبت به اجرای دقیق دستورالعمل تدوین شده و اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و شفاف در این زمینه با جدیت و قاطعیت اقدام کنند.
رئیس جمهور همچنین اقدام کاندیداها در خصوص مراعات پروتکل ها را عاملی برای ارزیابی مردم در خصوص صحت گفتار نامزدهای انتخاباتی در وفاداری به قانون و نحوه مدیریت کشور در آینده دانست و بر ان تاکید کرد.
وی همچنین خواستار آن شد که ستاد ملی کرونا با تصویب مصوبه‌ای از صاحبنظران سیاسی، ستادهای انتخاباتی و هواداران نامزدها، بخواهد بحث کرونا، مقابله با این بیماری و موضوع واکسیناسیون را سیاسی نکنند و از اظهارات متناقض و بعضا هدفدار در این زمینه خودداری کنند.
روحانی خاطرنشان کرد سلامت مردم یک موضوع کاملا غیر سیاسی است، و از همه جناح‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات خواست سلامت مردم را وارد مناقشات سیاسی نکنند و اجازه دهند کادر درمان و مدافعان سلامت، ماموریت اصلی خود را که همان حفظ جان و سلامت جامعه است، به خوبی و بدون دغدغه انجام دهند.
رئیس جمهور همچنین در خصوص واکسیناسیون با بیان اینکه سرعت واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی، تنظیم شده است، از اتمام واکسیناسیون افراد بالای 75 سال تا پایان هفته و آغاز واکسیناسیون افراد 70 سال به بالا از روز پنج شنبه خبر داد و اظهار داشت واکسیناسیون افراد بالای 70 سال و افراد دارای بیماری های خاص تا پایان خردادماه خاتمه خواهد یافت.
روحانی همچنین ضمن تاکید بر شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در زمینه واکسیناسیون، خواستار برخورد جدی با متخلفان در این زمینه نیز شد.
اظهارات حسن روحانی در خصوص شفاف سازی نحوه واکسیناسیون در حالی ابراز میشود که بیش از سه ماه است واکسیناسیون در ایران اغاز شده است‌ و هیچگونه اطلاع شفافی نیزدر این زمینه منتشر نشده است
همه مسئولین ادعا می کنند که هیچکدام واکسن نزده‌اند، اما در همان حال این اظهارات مورد قبول و پذیرش هیچیک از مردم قرار نگرفته است.
فرزندان میرحسین موسوی و‌زهرا رهنورد از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند که ماموران برای انجام واکسیناسیون انها مراجعه کرده‌اند، اما آنها نپذیرفته و‌اعلام کرده‌اند که همراه با مردم ایران واکسن خواهند زد.
این اظهارات حاکی از این نیز بوده است که برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون محصورین همزمان با واکسیناسیون مسئولین جمهوری اسلامی انجام‌شده باشد، که با شدت توسط مسئولین کشور انکار شده و حتی یک‌نفر از مسئولین اعلام نکرده است که واکسن کووید را دریافت کرده است