سخنگوی دولت، دولت بی‌نماینده در انتخابات و تقاضای مشارکت حداکثری

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران مجددا ادعاهایی کرد که بیشتر جنبه شعاری و اغراق گویی داشت . وی مدعی شد مشارکت حداکثری در انتخابات 1400 بیش از هر دوره دیگری برای حیاط اقتصادی و سیاسی ایران ضروری است.وی در عین حال مدعی شد که دولت برای کسی برای نمایندگی در انتخابات ریاست‌جمهوری مجوز نداده است. و کسانی از دولت هم که کاندیدا شدند شخصی بوده و دولت اطلاع نداشته و اینها خودشان را نماینده دولت نمی‌دانند. وی افزود در مورد منع حمایت و فعالیت اعضای دولت به نفع کاندیداها قانون انتخابات و آیین نامه مربوط به آن حاکم است و دولت خود را متعهد به اجرای کامل قانون می داند. این سخنان نشاندهنده بی درو پیکر بودن دولت است که وزرا بدون اطلاع خود را کاندیدا کنند و در عین حال مشخص است که که دولت روحانی و واعظی و حسام الدین آشنا مسئول انتشار نوار ظریف بوده اند تا امکان کاندیداتوری وی را بسوزاند تا روحانی بتواند امکان حمایت از فرد دیگری را را پیدا کند
وی همچنین بغض جهانگیری در هنگام ثبت نام را ناشی از حجم فشارهایی دانست که به دولت وارد شده است. و ی در عین حال تاکید کرد که نمی شود علتها را بیان کرد و انواع تهمت‌ها و قضاوتهای نارواها نیز شنیده می‌شود ودر نتیجه ناخودآگاه بغض به سراغ هر کس می‌آید.
ربیعی ابراز امیدواری کرد که انتخابات به گونه ای به پیش برود که همه سلایق آنچنان حضوری در انتخابات داشته باشند که مردم تجلی دیدگاهها، امال، آرزوها و رویاهای خود را در این زمینه بیابند . که این سخن با حضور شورای نگهبان عملا چنین موضوعی نمیتواند تحقق پیدا کند .
وی همچنین از اینکه نامه روحانی در مورد غیر قانونی خواندن دستور العمل شورای نگهبان از صدا و سیما ابراز تاسف کرد و گفت وزارت کشور لیست ثبت نام شدگان را بر اساس معیارهای خود را به شورای نگهبان ارسال میکند . در حالیکه وزیرکشور حاضر نشد هیچ سخن انتقادی علیه شورای نگهبان اعلام کند که نشاندهنده عدم وابستگی رحمانی فضلی به جناح راست و نهاد رهبری می باشد .
ربیعی اظهار داشت مشارکت حداکثری در 1400 بیش از هر دوره دیگری برای حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ضروری است. بی تردید دولتی بدون پشتوانه آرای قاطبه ملت، از آنچنان سرمایه اجتماعی برخوردار نخواهد بود که بتواند در دورانی که تحریم و کرونا، فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده و مردمی که نیازمند بهره برداری از مقاومت خود و تحولات پساتحریمی و پساکرونایی در زندگی خود هستند را پاسخگو باشد.
.ربیعی خواستار ان شد که قطعا رسانه ملی و همه رسانه هایی که به نحوی مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی استفاده می کنند، رفتاری منصفانه و با فرصت های برابر برای همه نامزدها خواهند داشت؛ هم فرصتهای برابر به همه آنان باید داده شود و هم از اقدامات سلبی و تخریبی مستقیم و غیر مستقیم، اجتناب صورت گیرد. این در حالیست که تمام صدا و سیما بر روی تبلیغ بر روی رییسی تمرکز پیدا کرده است . وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال 92 و 96 و تکیه بر دیدگاه مورد نظر اکثریت جامعه، دولت توانست از تداوم روندی که در نتیجه فهم غلط از جهان، ایران را به سمت دام تعارضهای دشمنان ساخته، سوق می داد ، جلوگیری کند، وی افزود تله هایی که منجر به ضایع شدن حق و منافع مردم از اقتصاد جهان می‌شد و نیز ایران را در معرض تهدیدات بین‌المللی قرار داده بود. اما با وجود به قدرت رسیدن ترامپ، آمریکای قدرتمند بالاخره وادار به اعتراف به شکست در جنگ اقتصادی شد و بالاخره در همین روزها به سمت حضوری قدرتمند و عزتمند در معاهدات بین المللی حرکت می‌کند.
وی در توجیه اقدامات دولت گفت اگر در این سالها که ترامپ بود، دولتی ناشی از اکثریت جامعه ایران ، در مسند قرار نگرفته بود؛ در این صورت فشارها به مراتب به مردم و کشور بیشتر می شد و اگر دولت، همراهی مردم را با خود نداشت، مقاومت سه ساله و پیروزمندانه را به دست نمی آورد، هرچند مردم در این دوره فشارهایی را نیز متحمل شدند و دولت، نقدها و نگرانی های آنان را نیز به جان خریداری کرد و برای حفظ مصالح و آرامش جامعه پاسخهای آنانی که سهم زیادی در نگرانی ها را داشتند نیز نداد. وی تاکید کرد دولت حداقلی نمی تواند و نخواهد توانست مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند
دولت روحانی جدا از تحریمهای ترامپ با عقب نشینی در مقابل نهاد رهبری و فقدان کارامدی و محافظه کاری و پیش فروش کردن وعده های مردم با حفظ موقعییت خود در قدرت عملا بسیاری از رای دهندگان را نا امید کرد و فضای سیاسی را به اصولگرایان واگذار کرد