عباس آخوندی، چالشهای اقتصادی کشور و بی کفایت دانستن دولت روحانی

عباسی آخوندی وزیر سابق راه و شهر سازی و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که در عین حال منتقد جمهوری اسلامی هم هست، در یک مناظره با داوود دانش جعفری اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است در حال حاضر چندین دولت در کشور وجود دارند که به ناکارامدی دولت اصلی منتخب مردم انجامیده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در کشور دولت وجود ندارد، اظهار داشت مشکل اصلی در ایران این است که در ایران دولت مستقر وجود ندارد. وی افزود فقدان دولت مستقر در جمهوری اسلامی است که موجب شده با وجود تک ستاره ها برای مدیریت کشور، مسائل و مشکلات کشور حل نشود.
اخوندی به تعدد دولت ها در جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت در کشور دولت پاسخگو وجود ندارد. وی افزود مجلس، مجمع تشخیص مصلحت، هیئت وزیران هرکدام یک دولت مستقل هستند که موجب اخلال در سیاست گذاری در کشور شده اند.
وی همچنین رشد اقتصادی در کشور را مهم دانست و با اشاره به سقوط یکباره رشد اقتصادی در کشور در دهه 80، گفت علیرغم اینکه گفته می شود که علت سقوط اقتصادی تحریم ها بوده است، اظهار داشت بر خلاف این اظهارات باید توجه داشت که سیاستی که از ۸۴ اتخاذ شد کشور را در این وضعیت قرار داده است.
این وزیر سابق، تورم ۵۰ ساله ایران را ۱۹ درصد دانست و با اشاره به کشنده بودن این تورم گفت چنین تورمی فقرا را در وضعیت وحشتناکی قرار می‌دهد و کشور را با فقر سرمایه‌گذاری مواجه می کند. وی افزود در مساله تورم باید توجه داشت که چرا تورم کم نمی شود و چه کسانی از بالابودن تورم سود می برند.
اخوندی در بخش دیگر اظهاراتش خاطرنشان کرد که هرگاه در کشور تورم بالا می رود، به جای خشکاندن ریشه‌های تورم به جامعه آدرس غلط داده می شود. وی با انتقاد از رویکردهای کشور نسبت به تورم اظهار داشت هر وقت تورم بالا می‌رود گفته می شود باید نظارت بیشتری وجود داشته باشد.
وزیر مستعفی دولت روحانی در ادامه سخنانش تورم را ناشی از سهم بدهی بانکها به دولت دانست و گفت بدهکاری بانک‌ها به بانک مرکزی تبدیل به تورم می شود. وی افزود با ملاحظه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ملاحظه می شود که بدهی تمام نهادهای عمومی غیر دولتی و نهادهایی که به نحوی وابسته به قدرت به بانک مرکزی در حال افزایش است.
اخوندی با بیان این موضوع که اقتصاد ایران وابسته به نفت است و درآمد ایران از راه فروش نفت کسب می شود، اظهار داشت به علت عدم ورود پول ناشی از فروش نفت به کشور، بانک مرکزی مجبور به چاپ اسکناس معادل بودجه ارزی است که موجب تورم می شود.
وی با بیان این موضوع که تا مسئله FATF حل نشود نمی توان به دارایی‌ها دسترسی پیدا کرد، گفت عده ی خاصی اجازه نمی‌دهند که مساله FATF حل شود، چون اگر این بحث حل شود تجارت در اختیار یکسری نهادهای خاص قرار می گیرد.
آخوندی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه کشور هم دارای اقتصاد درون زا و هم اقتصاد برون زا است، اظهار داشت دولت ها در ایران بخش درون زای اقتصاد را مورد توجه قرار نمی دهد. وی با بیان این موضوع که اقتصاد برون زا با تحریم ها قطع می شود، خاطرنشان کرد امریکا همیشه تحریم می کند، اما کار دولت این است که راه پیدا کند، نه این که اقتصاد را ۱۶ سال معطل کند.
آخوندی با انتقاد از محدود کردن اختیارات دولت اظهار داشت وقتی اجازه داده نمی شود که رئیس جمهور مجری قانون اساسی باشد، وی هم مجبور است اعلام کند که کاره ای نیست.
وی با اشاره به مشکلات دولت روحانی اظهار داشت این دولت صلاحیت لازم برای اداره کشور را ندارد، ولی در عین حال افزود اما اگر صلاحیت هم می داشت نمی توانست کاری انجام دهد، چون دولت‌های دیگر در کنار آن وجود دارند و دولت اختیارات لازم برای اجرای قانون اساسی را ندارد.
اخوندی یکی از کاندیداهایی است که در روزهای اخیر با کاندیداتوری برای ریاست جمهوری تصمیم گرفته است که کشور را نجات دهد. آن هم در حالی که خود وی با ناتوانی از اداره وزارتخانه خود، با استعفا از دولت خارج شد و نماند که با وجود مشکلات اقدامات لازم در وزارتخانه خود را سر و سامان بدهد.
آخوندی در حالی مدعی است که دولت صلاحیت لازم برای اداره کشور را ندارد و باید با وجود مشکلات بیرونی راهی برای اداره مشکلات بیابد که خود وی در یک وزارت خانه نتوانسته است این کار را انجام دهد.
در عین حال سوال اصلی از کاندیداهای ریاست جمهوری که با قصد نجات کشور پا به عرصه گذاشته اند این است که با وجود تعدد دولت ها در جمهوری اسلامی و با توجه به اینکه این دولت های متعدد هستند که موجب بی سامانی سیاسی در ایران شده اند، چگونه میخواهند این کار را انجام دهند که هیچ کدام از دولت های قبلی نتوانسته اند مانع از محدودیت مداخله ی دیگر دولت ها شوند، این کاندیداها چطور می تواند به انجام برسانند.