آغاز بررسی صلاحییت‌ها و رشد چالش‌ها در انتخابات ریاست جمهوری

با خاتمه یافتن مهلت ثبت نامه کاندیداهای ریاست جمهوری و ثبت نام نیروهای متعدد اصولگرا در این انتخابات، همانگونه که انتظار می‌رفت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به تعدد کاندیداهای اصولگرا ضمن اعلام حمایت رسمی از ابراهیم رئیسی که در حال حاضر رئیس قوه قضائیه نیز هست، کاندیدای ریاست جمهوری نیز شده است، اعلام کرد از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی حمایت خواهد کرد.
در این بیانیه همچنین از عدم حضور محمدباقر قالیباف که با هدف حمایت از وحدت در جریان انقلاب صورت گرفته قدردانی شده است.
بنا به گفته امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نشست شورای ائتلاف با حضور اکثر اعضا و به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شده و تصمیمات شورا طی بیانیه ای به صورت رسمی اعلام شده است.
بنا به گفته رسولی، حداد عادل در این جلسه با اشاره به تنوع بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400 بر ضرورت داشتن نقشه هوشمندانه برای رسیدن به انسجام حداکثری و حمایت از کاندیدای شاخص جریان انقلاب تاکید کرده است.
به گفته رسولی در این بیانیه بر حمایت همه جانبه شورای ائتلاف از کاندیدای واحد جریان انقلاب و پرهیز از اختلاف‌ و خود تخریبی در درون جریان بزرگ نیروهای انقلاب تاکید شده است.
در همان حال غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، طی بیانیه‌ای که با امضای وی منتشر شده است، ضمن تشکر از تشکل های انتخاباتی اصولگرایان با بیان اینکه نیروهای انقلاب باید حداکثر توان خود را برای پشتیبانی از ابراهیم رئیسی در عرصه انتخابات به کار گیرند، تاکید کرده است که باید تلاش شود تا میدان گسترده‌تری برای تحقق ارزش‌های انقلاب، گسترش عدالت و مبارزه با فساد و رفع مشکلات مردم باز شود.
در این بیانیه ضمن ابراز خشنودی از حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات، کاندیداتوری وی را به علت توجه وی به واقعیات جامعه و درخواست‌های مردم عنوان کرده و تاکید شده است که در حال حاضر پس از مرحله حضور، مرحله حمایت و پشتیبانی فرا رسیده است. در این بیانیه تاکید شده است که همه نیروهای انقلاب اسلامی که خواهان عزت و سربلندی و رفاه ایران و ایرانی هستند وظیفه دارند حداکثر توان خود را برای پشتیبانی از وی در عرصه انتخابات به کار گیرند.
در این بیانیه تاکید شده است که با حضور رئیسی انواع تخریب‌ها علیه وی آغاز خواهد شد. همچنین با اشاره به اینکه دیگران سعی خواهند کرد با تبلیغات حساب‌شده دام‌هایی پیش پای نیروهای انقلاب بگسترانند، تاکید شده است که نیروهای انقلاب باید مراقب باشند تا با بدزبانی و تندی و ستیزه‌جویی به دام نیفتند و مانع از ایجاد دوقطبی‌های انتخاباتی شوند.
حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 در حالی صورت گرفته است که وی پیش از این اعلام کرده بود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. شورای ائتلاف نیز اعلام کرده بود که کاندیدای اصلی اصولگرایان ابراهیم رئیسی خواهد بود. با این وجود تقریبا تمامی داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری 1400 ضمن احساس تکلیف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، همگی برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کردند.
بسیاری از اصولگرایان این تصور را دارند که به علت عدم مشارکت مردم، که همواره تنها شانس اصولگرایان برای حضور در قدرت است، و با توجه به اینکه پیش بینی می شود که اصلاح‌طبان کاندیدای شاخصی هم نداشته باشند، ابراهیم رئیسی با کمترین تلاشی به عنوان رئیس جمهور سیزدهم انتخاب خواهد شد. اما واقعیت این است که تشتت بین اصولگراها بیش از اصلاح طلبان است و به نظر می رسد که تعداد قابل توجهی از اصولگراها از کاندیداتوری رئیسی حمایت نخواهند کرد. کما اینکه موتلفه صراحتا اعلام کرد که از ابراهیم رئیسی حمایت نخواهد کرد. در همان حال حضور لاریجانی در قم نیز، این شائبه را ایبجاد کرده است که لاریجانی بیش از ابراهیم رئیسی مورد حمایت حوزه به ویژه بدنه سنتی حوزه قرار خواهد داشت.
در عین حال اهل تسنن که همواره رای آنها یکی از آرای تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری است، تاکنون همواره از کاندیداهای میانه رو و معتدل حمایت کرده اند. مولوی عبدالحمید روحانی شاخص اهل تسنن که همواره نقش رهبر و پیشوای اهل تسنن در ایران را داراست گرچه در روزهای اخیر اعلام کرد که حاکمیت چندان امیدوار به مشارکت گسترده اهل تسنن در انتخابات نباشند، با این وصف نگرانی از روی کار امدن کاندیدای تندرویی مانند رئیسی ممکن است حتی اهل تسنن را با وجود تبعیض های گسترده ای که وجود دارد، پای صندوق بکشاند.