چالش سلامت برای دانش‌آموزان

محرومیت از تحصیل و مشکلاتی که دانش‌آموزان یا کودکان لازم‌التعلیم در مناطق محروم ایران در خصوص تحصیل دارند، گرچه سال‌هاست یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است، اما در یک سال اخیر و با گسترش کووید 19 در کشور و محدودیت‌های امکانات آموزشی کودکان به شدت افزایش یافته است.
در عین حال با وجود مشکلات جدی تحصیلی، به گفته کارشناسان و همچنین مسئولین مربوطه، علاوه بر مشکلات تحصیلی، وضعیت سلامت و تغذیه دانش‌آموزان نیز در معرض مخاطرات جدی قرار گرفته است.
مهرزاد حمیدی معاون وزارت آموزش‌ و ‌پرورش ضمن اشاره به مشکلاتی که دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف کشور در زمینه تغذیه دارند، عنوان کرده است بیشترین دانش‌آموزان چاق در تهران و بیشترین لاغرها در استان سیستان و بلوچستان هستند. وی گفته است مشکلات تغذیه‌ای این دانش‌آموزان ممکن است بر روی قابلیت فرزند‌آوری انها تاثیر بگذارد و شرایطی را ایجاد کند که این دختران امکان فرزندآوری نداشته باشند.
این نگرانی در خصوص عدم فرزندآوری دانش آموزان در حالی عنوان می‌شود که سیاست‌های افزایش جمعیت همواره جدی‌ترین خواسته علی خامنه‌ای رئیس جمهور ایران بوده است.
در برخی دوره‌ها با هدف تامین نیازهای اصلی تغذیه‌ای دانش‌آموزان، برنامه‌ی تغذیه رایگان دانش‌آموزان در دستورکار دولت‌ها و‌ آموزش و‌ پرورش قرار گرفته است، اما در نهایت به عنوان یک‌مساله جدی دنبال نشده است.
در بیشتر موارد تغذیه رایگان با هدف تامین حداقل‌های تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان محروم که به حداقلی از تغذیه مناسب نیز دسترسی ندارد در دستورکار‌ اموزش و ‌پرورش قرار گرفته اما در نهایت در جمهوری اسلامی به دلایل متعدد من‌جمله کمبود منابع مالی به طور جدی دنبال نشده است و‌ در تمامی مناطق کشور و‌به ویژه مناطق محروم عمومیت نیافته است.
مساله تحصیل دانش‌آموزان و مشکلاتی که‌ در این خصوص وجود دارد چه از نظر کودکان لازم‌التعلیمی که از مدرسه و‌ تحصیل باز مانده‌اند و چه از نظر فقدان امکانات آموزشی استاندارد که در بسیاری از مناطق محروم کشور وجود دارد، یکی از چالش‌های جدی اموزش و‌ پرورش و نیز دولت در ایران است.
با این وجود دولت تاکنون کمترین اقدامات را در رفع این مشکلات انجام داده است و ‌به ندرت محرومیت‌های شدید تحصیلی در بسیاری از مناطق کشور مرتفع شده و‌ جای خود را به نظام ‌آموزشی استاندارد داده است.
با این وصف، و‌در حالی که مساله‌ی اموزش که مهم‌ترین چالش نظام ‌آموزشی در کشور است، مرتفع نشده است، سلامت فیزیکی و‌ جسمی و‌ سلامت روان و‌جسم دانش‌آموزان‌ نیز به چالشی جدی برای نظام اموزشی و‌ در سطح کلان‌تر دولت تبدیل شده است.