نشست شورای امنیت در مورد بحران فلسطین

روز یکشنبه ، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره درگیری فلسطین و اسرائیل به میزبانی وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین که رییس دوره ای شورای امنیت است برگزار شد.
وانگ یی در این نشست با اشاره به آنکه مسئله فلسطین همواره در مرکز تمام مسائل اصلی خاورمیانه بوده گفت که فقط در صورت یافتن یک راه حل جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین، خاورمیانه به صلح و امنیت پایدار دست خواهد یافت. با توجه به اوج گرفتن تنش‌های کنونی در این منطقه چین خواستار آن است که نخست، پیش از هر چیز آتش بس بین دو طرف برقرار و خشونت‌ها متوقف شود؛ دوم، کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم ساکن مناطق درگیری قرار داده شود؛ سوم‌، جامعه بین‌المللی به وظیفه خود مبنی بر حمایت از توقف درگیری‌ها عمل کند و چهارم، تلاش‌ها برای اجرای طرح دو کشور به عنوان راه اساسی برای خروج از بن بست کنونی در روابط فلسطین و اسرائیل افزایش پیدا کند.
وانگ یی تأکید کرد که چین دوست مردم فلسطین است و از زمان آغاز کار خود به عنوان ریاست دوره‌ای شورای امنیت، پاسخگویی به تنش‌های خاورمیانه را از اولویت‌های این شورا دانسته و بارها برای پیشبرد روند رسیدگی به مسئله فلسطین در شورای امنیت تلاش کرده است. وی در عین حال گفت از مذاکره مستقیم فلسطین و اسرائیل به میزبانی چین نیز استقبال می‌کنیم. این در حالی است که واشنگتن برای سومین بار پیاپی از صدور بیانیه مشترک شورای امنیت در راستای دعوت به برقراری آتش بس بین فلسطین و اسرائیل ممانعت کرد.
به گزارش رویترز منابع دیپلماتیک اعلام کردند که آمریکا به دلیل لزوم صرف زمان بیشتر برای تلاشهای دیپلماتیک، مانع صدور بیانیه شورای امنیت در این خصوص شده است.