ساز مستقل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و بی‌اعتنایی به نظر حقوقی دولت
با انکه دولت روحانی اعلام کرده بود که شرایط اعلامی شورای نگهبان مبنای قانونی ندارد ولی در عمل دولت روحانی کوتاه امد و اکنون شورای نگهبان اعلام کرده بر مبنای شرایطش فقط مدارک چهل نفر را دریافت کرده در حالیکه بیش از ششصد نفر در انتخابات ثبت نام کردند .
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تیتر شبکه خبر سیما، گفت حدود 40 نفر شرایط ثبت‌نام آنها با مصوبه اخیر شورای نگهبان منطبق بوده اند که مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند.
کدخدایی در پاسخ به این مطلب که گفته بودید نماینده شورای نگهبان در وزارت کشور مدارک افرادی را که طبق مصوبه این شورا نباشند تحویل نمی‌گیرد گفت ما اسامی را دریافت کردیم و طبیعتاً آنچه برای ما اعتبار دارد همان شرایطی است که از سوی شورای نگهبان ارسال شده است یعنی بقیه افرادی را که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به‌رسمیت نمی‌شناسیم.
وی افزود تلاش ما این است که در همین مدت پنج‌روزه صلاحیت کاندیداها را بررسی کنیم اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که نیازمند بررسی بیشتر باشد طبق قانون ناچار هستیم که مهلت را تمدید کنیم.
وی گفت تبلیغات از هفتم خرداد ماه به‌مدت 20 روز انجام می‌شود.
کدخدایی در مورد روند اعتراض به احراز صلاحیت‌ها گفت در انتخابات ریاست جمهوری اصولاً رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت است یعنی افراد باید شرایط را واجد باشند تا اعضای شورای نگهبان آنها را برای پست مهم ریاست‌جمهوری احراز کنند. در مورد اینکه افرادی رد صلاحیت نداشته باشند هیچ گونه اظهارنظری نمی‌شود و قانون تکلیف نکرده است یعنی به‌عبارت دیگر افرادی را که احراز شوند به وزارت کشور اعلام می‌کند و نسبت به بقیه افراد ساکت است.
وی گفت ما بارها گفته‌ایم که باید به‌سمت انتخابات الکترونیک برویم البته الآن بسیاری از مراحل به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود اما به‌دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به‌عنوان حق‌الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود و امکان الکترونیکی شدن مرحله اخذ رأی در این انتخابات وجود ندارد.
سخنان کدخدایی مشخص می کند که دولت عملا هیچ قدرتی ندارد و شورای نگهبان عملا به طور غیر قانونی قانونگذاری کرد که مورد انتقاد همه حقوقدانها قرار گرفت. علاوه براین با انکه دولت اماده الکترونیکی کردن انتخابات بود . شورای نگهبان با بهانه تراشی مانع از انجام ان شد تا دست انها را برای مهندسی کردن انتخابات و افزایش اماری در تجمیع امار آزاد بگذارد .