روحانی و انتقاد از اخلاق سیاسی انتخاباتی

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه ماه رمضان باید فرصتی باشد برای مراعات حق و حقوق مردم، گفت انتخابات انقدر ارزش ندارد که فرد بخواهد به خاطر آن دروغ بگوید و تهمت بزند. وی غیبت و دروغ را از گناهان بزرگ دانست و اظهار داشت باید از آن پرهیز کرد و راستگویی و امانت داری، را در دستور کار خود قرار داد.
حسن روحانی همچنین از وزرای خود خواست تا روز و لحظه آخر به وظایف سنگینی که بر عهده دارند کاملا عمل کنند و مراقب باشند تا دیگران با فحاشی، تهمت و حرفهای ناروا آنها را خسته نکنند. وی همچنین از وزرا خواست تا همچنان به وظایف خود در خدمت به مردم ادامه دهند.
وی همچنین حرف های باطل دیگران را کف روی آب دانست و اظهار داشت تلاش های مثبت مسئولین در تاریخ و آینده به روشنی در تاریخ باقی خواهد ماند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با دیگر به حملات به دولت اشاره کرد و اظهار داشت دولت از سه ضلع مورد هجوم و حمله قرار دارد. وی تاکید کرد در مقابل این حملات باید مقاومت و ایستادگی کرد. حسن روحانی تحریم‌ها را یکی از این حملات دانست و با بیان این موضوع که تحریم به معنای خوردن حق مردم، ظلم مستقیم به فقیرترین افراد جامعه، تضییع حق بیماران است، گفت تحریم ظلم به قشر مستضعفی است که ناچار است نان شب خود را با قیمت گران تهیه کنند.
رئیس جمهور افزود دولت در تحریم ناچار است قیمت جنسی که وارد می‌کند را 20 درصد گران‌تر بپردازد. وی خاطر نشان کرد اما ظاهرا بعضی‌ها این را نمی‌بینند و اهمیتی به این موضوعات نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه تحریم ظلم است، خاطرنشان کرد هرکسی بتواند همین الان تحریم را بردارد و آن را یک ساعت به تاخیر بیندازد گناه بزرگی در حق مردم انجام داده است.
وی بر عزم دولت برای شکستن تحریم ها تاکید کرد و با بیان این موضوع که دولت معتقد است تحریم ها را شکسته است، به شکستن تحریم ها توسط دولت در سال های 92 و 94 اشاره کرد و افزود دولت توانسته است دیوارهای تحریم را تخریب‌ کند.
روحانی همچنین به مواجهه ایران با تحریم و جنگ در سال 97 اشاره کرد و با بیان این موضوع که دولت سه سال و نیم مقاومت کرده است، با ابراز تاسف اظهار داشت کسانی که باید در این میدان جنگ به دولت کمک می‌کردند نه تنها این کار را انجام ندادند بلکه روحیه کسانی را هم که در خط مقدم می جنگیدند، تخریب کردند .
وی خاطرنشان کرد دولت در توافق انجام شده ممکن است به جای صددرصد مطالبات به 85 یا 90 درصد دست یافته باشد، اما نباید فقط مشکلات را دید.

حسن روحانی در ادامه با اشالره به مقاومت مردم در 3 سال و نیم گذشته اظهار داشت آثار این مقاومت، در وین قابل مشاهده است. وی افزود مذاکرات روزانه وین نشان می‌دهد هر روز بخشی از دیوار بلند تحریم فرو می‌ریزد.
حسن روحانی شکست ایران هراسی در جهان را از دستاوردها و افتخارات دوبلت یازدهم و دوازدهم دانست و اظهار داشت این دولت توانست به دنیا ثابت کند که ایران اهل منطق و مذاکره است و به تعهد خود وفادار می‌ماند.
وی افزود دولت توانسته است که ایران را از قطعنامه‌ فصل 7 شورای امنیت خارج کند و سایه جنگ را ا روی سر کشور بردارد.
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایام انتخابات خواستار حضور پرشور مردم در انتخابات شد و تاکید کرد همه باید تلاش کنند تا مردم به طور گسترده در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند. وی افزود دولت به سهم خود همه تلاش خود را برای ایجاد شرایط مناسب، امن و سالم انجام خواهد داد، اما در همان حال با بیان این موضوع که دولت به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد، گفت همه باید تلاش کنند که همه مردم پای صندوق رای بیایند.
وی تاکید کرد شرط اصلی برای حضور پرشور مردم این است که حاکمیت کاری کند همه امیدوار باشند که کاندیدای موردنظرشان در لیست تایید صلاحیت‌ شده‌ها حضور داشته باشد.

حسن روحانی با وعده‌ی رفع تحریم‌ها دولت خود را آغاز کرد و‌ با تلاش‌هایی که صورت گرفت تیم دیپلماسی وی توانست در مدت زمانی کمتر از دوسال بخش مهمی از تحریم‌ها را لغو‌ کند و‌ کشور را از بار فشار حداکثری که از سال ۹۱ به اقتصاد، مردم و کشور وارد شده بود، خلاص کند.
اما کارشکنی‌های گسترده در داخل و‌ همزمانی دولت دوم روحانی با دوره دولت ترامپ، شرایط را برای دولت روحانی بسیار دشوار ساخت و موجب شد که نه تنها دولت روحانی نتواند دستاوردهای دولت خود را حفظ کند، بلکه‌ شرایط به وضعیتی بسیار وخیم‌تر از شرایطی که وی دولت را گرفته بود، باز گردد.