شروط عراقچی در مورد قبول پروتکل الحاقی و انتقاد ذوالنور

عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در وین به سر میبرد با اشاره به روند مذاکرات وین گفت از همین فردا آماده‌ایم که اگر تحریم ها به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برداشته شوند، به اجرای کامل برجام برگردیم.وی افزود ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران مستلزم رفع تحریم‌ها است. ما علاقمندیم این کار تا قبل از بیست ماه مه انجام شود، البته اگر مقدور باشد. ما جدی و مصمم هستیم، و حتی از همین فردا آماده‌ایم که اگر تحریم ها به شکلی که قابل راستی آزمایی باشد برداشته شوند، به اجرای کامل برجام برگردیم.در این میان مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در واکنش به اظهارات عباس عراقچی در مورد تمدید بازرسی ها در صورت نیاز، گفت: اظهار نظر آقای عراقچی اشتباه بود، تمدید بازرسی و موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی نیست، این کار با نظر مجلس شورای اسلامی باید انجام شود یا در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با صلاح دید شورای عالی امنیت ملی انجام می شود.
وی افزود چنین اظهارنظری به ضرر مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران است زیرا امیدی در طرف‌های مقابل ایجاد می‌کند. طرف‌های مقابل در چنین شرایطی امید واهی ایجاد می‌کنند یا از فرسایشی شدن مذاکرات اجتناب نمی‌کنند و امتیازی هم به جمهوری اسلامی نمی‌دهند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سوم خرداد پایان سه ماهه فرصتی است که برای بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است. آنها اگر بدانند که ایران این فرصت را تمدید می‌کند، امتیاز به ما نمی‌دهند و کار را ادامه می‌دهند تا مذاکرات فرسایشی شود.
وی افزود الفبای فهم سیاسی اثبات می‌کند که اظهارنظرهای این چنینی به ضرر ما در مذاکرات است و این کار از اساس اشتباه بود. آقای ظریف در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی تمدید این تفاهم را موضوعی محرمانه دانستند که به ایشان اعلام کردیم آقای عراقچی در این خصوص مصاحبه کردند.
نماینده قم در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها یکبار با خروج ترامپ از برجام امکان استفاده از مکانیزم ماشه را از دست داده بودند، گفت امروز نیاز آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام از ایران بیشتر است و با بازگشت آمریکا به برجام خطر جدی ایران را تهدید می‌کند.
وی افزود اگر آمریکا به برجام بازگردد و ساختارهای تحریم‌ باقی بماند و درباره بازگشت ناپذیری تحریم‌ها تضمین گرفته نشود و تضمینی درباره وضع تحریم‌های جدید گرفته نشود قطعا آمریکایی‌ها پس از بازگشت به برجام به بهانه‌های مختلف تلاش خواهند کرد مکانسیم ماشه را فعال کنند که وضعیت ما از شرایط فعلی بدتر خواهد شد. ذوالنوری با تاکید براینکه در مذاکرات باید تضمین های لازم را از طرف‌های غربی گرفته شود، گفت در جلسه‌ای که با عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان اخیرا داشتیم تاکید کردیم که باید تضمین‌های لازم را اخذ کنیم و شرط‌های در توافقات انجام شده اعمال کنیم.
بنظر میرسد جریان تندرو که در مجلس متشکل است از همه توان خود برای تخریب در مذاکرات وین تا تعیین نتایج انتخابات استفاده میبرد . برجام ابزاری برای حذف رقبا از صحنه سیاسی شده است .