مذاکرات وین، افزایش علائم مثبت درامکان توافق ایران و آمریکا

در حالی که مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و اخبار منتشر شده حاکی از پیشرفت مذاکرات در وین است و در کنار آن، وضعیت بازار در ایران با واکنش مثبت نسبت به مذاکرات کاهشی است و با کاهش قابل توجه نرخ ارز و طلا و سکه مواجه شده است، اما رسانه‌ی رسمی جمهوری اسلامی از جمله صدا و سیما همچنان اخبار تندی را درباره توافق‌های صورت گرفته مطرح می‌کند وکارشکنی‌‎های رسانه‌ای علیه تیم مذاکره‌کننده‌ وزارت امور خارجه همچنان ادامه دارد.
در آخرین اخبار در این خصوص، شبکه پرس تی وی به نقل از منابع آگاه در وین اعلام کرده است که امریکایی‌ها خواستار نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران شده‌اند.
اما به گفته‌ی رسانه‌ها یک منبع آگاه نزدیک به شورای اطلاع‌رسانی دولت این خبر را خبرسازی جدید شبکه پرس تی وی خوانده و آن را تکذیب کرده و گفته است این شبکه تلویزیونی بر خلاف صبغه حرفه‌ای خود، اعتبار خود در فضای خبری بین‌المللی را در خدمت منافع و مطامع جناحی داخلی قرار داده است. وی همچنین ادعا کرده است که مدیران پرس تی وی، این رسانه را به ارگان مخالفان داخلی رفع تحریم‌ها تبدیل کرده‌اند.
این فرد که نامش فاش نشده است همچنین با بیان این موضوع که مذاکرات وین تحت اشراف مسئولان در جریان است، چنین فضاسازی‌هایی را غیرمسئولانه دانسته و گفته است این اقدامات و اظهار صرفا کنشگری در راستای منافع جناحی نیست، بلکه اقدام علیه امنیت ملی به شمار می‌رود.در همان حال اخیار منتشرشده از مذاکرات وین حاکی از این است که مذاکرات با رویکرد مثبت در جریان است.
ژان ایو لودریان،وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه با موضوع‌گیری مثبت نسبت به مذاکرات گفته است آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آمادگی نشان داده است. وی با طرح این ادعا از ایران خواسته است این موضع آمریکا را با مواضع متناسب پاسخ دهد. وی گفته است که امریکا موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌ خود برای رفع تحریم‌ها انجام داده‌ است.
در همان حال یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه امریکا که نامش فاش نشده است، با تاکید بر اینکه امریکا تمایلی به انعقاد توافق هسته‌ای جدیدی با ایران ندارد، گفته است امریکا تنها مایل است که مفاد توافق سال 2015 و برجام رعایت شود.وی گفته است که امریکا هم می داند که امریکا چه اقداماتی باید انجام دهد و هم می‌داند که ایران چه کاری باید انجام دهد.وی با تاکید بر آمادگی امریکا برای بازگشت به برجام در همان حال اعلام کرده است که امریکا برای سناریوی عدم بازگشت ایران به توافق هسته‌ای هم آماده است.
این مقام وزارت خارجه امریکا با اشاره به فشارهای ترامپ علیه دولت ایران، گفته است دولت قبلی سال‌ها تلاش کرد ایران را تحت فشار قرار دهد، اما این استراتژی موفق نشد.وی همچنین اظهار داشت که تاکنون هیچ توافقی بین ایران و امریکا بر سر مبادله زندانیان انجام نشده است.
در این میان عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین نیز ضمن اشاره به آغاز مجدد مذاکرات و جلسات کمیسیون مشترک برجام در وین، آن را دور چهارم مذاکرات وین خوانده و گفته است توافق های اولیه در خصوص مسیری که در مذاکرات باید دنبال شود صورت گرفته است.
وی در عین حال با اشاره به اینکه اعلام زمان مشخصی برای این کار امکان پذیر نیست، گفته است تلاش خواهد شد زودتر این کار انجام شود.معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین گفته است بسیاری از این مشکلات با پیدا کرد راه حل های مذاکراتی حل و فصل خواهد شد
هر چند فضای مثبت مذاکرات در مجموع رو ند رو به پیشرفتی را نشان میدهد اما هر زمان با نقش افرینی یک عنصر کوچک میتواند روند مذاکرات به مخاطره بیفتند . اصولگرایان مایلند تا قبل از انتخابات توافق عملی به دست نیاید تا در انتخابات دولت روحانی سمبل همه مشکلات و چالشهای کنونی تلقی شود .