دولت روحانی و پروتکلهای مقابله با کرونا

حسن روحانی روز پنج شنبه در جلسه ستاد کرونا که گزارش مربوط به کمیته بهداشت و درمان در خصوص وضعیت بیماری در مناطق مختلف کشور و رنگ‌بندی جدید شهرها نیز اعلام شد، بر ضرورت طراحی یک برنامه ویژه برای اصناف به منظور رعایت کامل و دقیق اجرای پروتکل‌ها از طرف صاحبان مشاغل تاکید کرد و خواستار تشدید اقدامات نظارتی در ادارات دولتی و برخورد قاطع و جدی با متخلفان از اجرای دستورالعمل‌ها شد.
وی با بیان اینکه گذر از پیک چهارم و نیز تزریق واکسن نمی‌تواند متضمن این باشد که پیک‌های بعدی اتفاق نیفتد، کاهش رعایت پروتکل‌ها بعد از هر پیک را نشان‌دهنده‌‌ عدم سازگاری مردم با زندگی با کرونا دانست و اظهار داشت تغییر سبک زندگی و سازگاری آن با کرونا باید از کار ویژه‌های اصلی باشد.
روحانی همچنین به مصوبه دولت در زمینه تامین ارز مورد نیاز از طرف بانک مرکزی برای تامین واکسن کرونا دانست و بر ضرورت سرعت عمل از طرف دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد و به وزارت بهداشت دستور داد با تسریع در اعطای مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی اجازه ندهد این اقدام در پیچ‌وخم اداری گرفتار شود.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که برگزاری امتحانات برخی از مقاطع تحصیلی به صورت حضوری موجب نگرانی بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شده است و دانش‌آموزان در روزهای اخیر با تجمعات حضوری اعتراض خود را نسبت به برگزاری امتحانات اعلام کرده‌اند.
گرچه بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌ها در مقاطع تحصیلی و همچنین امتحان کنکور و کارشناسی ارشد در زمان مقرر خود برگزار خواهد شد.حسن روحانی در این خصوص نیز اطمینان داد که دولت همه‌ی تلاش خود را خواهد کرد تا با افزایش نظارت‌ها و رعایت دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی، آزمون‌ها را به شکل بهتری در زمان تعیین شده برگزار شود.
این در حالی است که محدودیت های بیشتری از طرف دولت در حال اجراست .
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم ضمن اعلام این که از روز سه شنبه سفر بین استانی ممنوع خواهد شد، از اعمال محدودیت های بیشتر بر کسب و کارها خبر داده و گفته ست اگر کسب و کاری پروتکل‌ها را رعایت نکند، این کسب و کار ٣ هفته در شهرهای قرمز و ٢ هفته در شهرهای نارنجی تعطیل خواهد شد.
وی دلیل ممنوعیت ورود و خروج به و از شهرها را جلوگیری از سفرهای منتهی به تعطیلات عید فطر دانست و تاکید کرد برای جلوگیری از شدت یافتن مجدد بیماری، ستاد از سفرها در عید فطر جلوگیری خواهد کرد.
وی در عین حال گفته است درباره برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم و کنکور سراسری و کارشناسی ارشد روز شنبه تصمیم گیری خواهد شد.
بر اساس گزارش ستاد مقابله با کرونا، گرچه کرونا در بسیاری از شهرها روند ابتلا سیر نزولی پیدا کرده، اما رعایت پروتکل‌ها متاسفانه هنوز به سطح مطلوب نرسیده و نیازمند اقدامات موثر نظارتی و تبلیغاتی است. بر اساس این گزارش باید نسبت به آگاهی بخشی به مردم در زمینه پرهیز از عادی‌انگاری بیماری اقدامات بیشتری انجام شود.
این در حالی است که ایران موج چهارم کرونا را پشت سر گذاشته است و با استفاده از واکسن فرض بر این است که جامعه به مصونیت نسبی برسد بتوان محدودیت‌های اجتماعی را تا حدودی کاهش داد.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در خصوص مراعات پروتکل‌ها و‌ محدودیت‌ها در حال برنامه‌ریزی برای یک برنامه‌ی ‌طولانی و‌ مادام‌العمر اعمال محدودیت‌های کرونایی است..در حالی که این محدودیت‌ها باید از همان ابتدا اعمال می‌شد، دولت در بسیاری از جاها، بخش مهمی از محدودیت‌های ضروری را نادیده گرفت.
اما حالا با ورود به پیک چهارم کرونا و‌ در حالی که دولت باید برای دوران پس از کرونا برنامه‌ریزی کند، همچنان برای برنامه‌ریزی شرایط کرونایی است.