تهدید جدید شورای نگهبان علیه کاندیداها وتداوم مجادلات مربوط به مصوبه شورا

مصوبه شورای نگهبان در مورد شرایط کاندیداها بحثهای زیادی را برانگیخته است در عین حال تهدید جدیدی علیه کاندیداها از سوی شورای نگهبان مطرح شده است . این در حالی است که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این مورد سکوت کرده و گفته در مورد این مصوبه بعدا مصاحبه خواهد کرد . در این میان فقط به این موضع بسنده کرده است که شورای نگهبان بر اساس سیاست های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.
منقدین این اقدام معتقدند قانونگذاری تنها در شأن مجلس است و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در امر قانونگذاری ورود داشته باشد و حتی برخی از فعالین سیاسی به وزارت کشور پیشنهاد دادند که به دلیل قانونی نبودن این مصوبه از اجرای آن خودداری کند که با توجه شخصییت اصولگرا و محافظه کار رحمانی فضلی وزیر کشور امری غیر ممکن و بعید است . . در این میان نجات‌الله ابراهیمیان، حقوقدان و سخنگوی اسبق شورای نگهبان گفته دغدغه شورای نگهبان برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی‌حساب و کتاب که وضع تأسف‌باری دارد، قابل درک است، اما راه‌حل انتخابی شورای نگهبان که شرایط را معین کرده است خلاف قانون اساسی است. وی افزود مسأله این است که از قانون اساسی، اینطور بر‌می‌آید که شورای نگهبان صرفاً از نظر مصداق می‌تواند شرایط نامزدهای ریاست جمهوری را بررسی کند، یعنی ببیند که آیا معیارهایی که قانون اساسی گفته، در این فرد خاص ثبت‌نام کرده، هست یا نیست. اما شورای نگهبان نمی‌تواند قاعده کلی بگذارد که شبیه تقنین یا آیین‌نامه باشد که از آن پیام‌های کلی استنباط شود. که این تقنین در صلاحیت شورای نگهبان نیست و مجلس شورای اسلامی باید این کار را بکند. به عبارت دیگر، اگر قانون اساسی که شرایط نامزدهای ریاست جمهوری را بیان کرده است، نیاز به تبیین داشته باشد تا قواعد جزئی‌تری این قواعد کلی را بیان کنند، اگر چنین نیازی احساس شود، وضع این قواعد به عهده مرجع قانونگذاری یعنی مجلس شورای اسلامی است. اگر احیاناً مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان به اختلاف برمی خوردند، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شد. اما خود شورای نگهبان اختیار وضع قواعد کلی را ندارد و راه‌حل انتخابی برای حل این معضل، راه‌حلی است که با قانون اساسی مطابق نیست. اما در این میان طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان که جای سخنگوی شورای نگهبان به میدان امده در مصاحبه ای گفته مصوبه مزبور به وزارت کشور برای اجرا ابلاغ شده است .
وی در مورد اینکه آیا ممکن است نامزد تایید صلاحیت شده بعد از مناظره صلاحیتش رد شود، گفت مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اما اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد
این سخنان به معنی تهدیدی علیه کاندیداها می باشد . به این معنا که معمولا در مناظرات کاندیداها سخنان انتقادی به زبان میاورند و این میتواند مساله آفرین باشد که در دوره های پیشین مناظرات اکنون با تهدید این عضو شکل دیگری به خود گرفته است . و این نشان از عزم جدی جکومت و نهاد رهبری برای مهندسی انتخابات میباشد .