بازی ابهام برای حضور رییسی در انتخابات ریاست جمهوری

ابراهیم رییسی که شوق امدن برای رییس جمهوری دارد با بازی ابهام در مورد حضورش در انتخابات هم سعی میکند تا اخرین روزها در صدا وسیما حضور به هم برساند . و هم بدون ارائه برنامه ای از تخریبهای انتخاباتی به دور باشد .هر چند حضورش نیز از جنبه جانشینی میتواند برای رهبری مجتبی خامنه ای خطر ساز باشد .در این میان محمدرضا باهنر،دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگویی امدن رییسی رامنوط به رضایت رهبر جمهوری اسلامی دانسته است .
وی در مورد امکان کاندیداتوری هم زمان قالیباف و رییسی گفت
البته کاندیدتوری هردو از نظر حقوقی هیچ اشکالی ندارد.و من در دو یا سه ماه گذشته هم با آقای رئیسی ملاقات هایی داشتم و با هم مذاکره کردیم، چیزی که تقریبا به تکرار تبدیل شده است؛این حالت تعلیق در موضع آقای رییسی است . بنابراین خبری مبنی بر اینکه آقای رئیسی اعلام کند من کاندیدای ریاست جمهوری هستم هنوز اعلام نشده و البته رد هم نکرده است.
اما اینکه احتمال آمدن ایشان یا احتمال نیامدنش چقدر است؛ قدیم ها می گفتند برای اینکه یک فعلی اتفاق بیفتد باید مقتضی موجود و مانع مفقود باشد، بقیه کاندیداها شاید این محدودیت را نداشته باشند و می توانند بیایند و کاندیدا شوند و هیچ محدودیت حقوقی هم وجود ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و اگر انتخاب شدند باید از مجلس استعفا دهند و مثل انتخابات نمایندگی نیست.
وی گفت رؤسای دیگر قوا هم بدون استعفا می توانند کاندید شوند، اما آقای رئیسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام رهبری باید از این کار راضی باشند، البته متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می کند و در مورد انتخابات سؤال می کند ایشان می فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهار نظری نمی کنم.
وی گفت آقای سید حسن خمینی هم که اخیرا رفته بودند و سؤال کرده بودند هم یکی از موارد استثنا بود که برای آن هم حتما رهبری یک مصلحت بزرگتری را تشخیص می دهند که این اتفاق می افتد که مخالفت کردند و گرنه عموما اینگونه است که ایشان ایجابی و سلبی در مورد کسی اظهار نظر نمی کند و حتما در مورد آمدن یا نیامدن آقای رئیسی هم ایشان اظهار نظر نخواهد کرد اما خود آقای رئیسی باید قاعدتا و اخلاقا این اطمینان خاطر را پیدا کند که رهبری مخالف آمدن ایشان نیستند، ولی نهایتا تا ثبت نام ها انجام نشود هنوز نمی توانیم متوجه شویم که چه کسی خواهد آمد و چه کسی نخواهد آمد.
وی گفت اما اصولگرایان همچنان دنبال کاندیداتوری آقای رئیسی هستند.
و آقای قالیباف آمدنش را تقریبا به نیامدن آقای رئیسی منوط کرده است که گفته اگر آقای رئیسی نیاید من می آیم وی افزود بنابراین اینکه شما می فرمایید اصولگرایان سمت آقای رئیسی رفته اند ممکن است مطالباتی داشته باشند اما آنهایی که کاندیداهای دیگری دارند قاعدتا علاقه مند هستند که آقای رئیسی نیاید، وی درمورد تبعات حضور رییسی گفت آقای رئیسی یک فرق با بقیه دارد، اینکه اگر بیاید به نظر می رسد خیلی از کاندیداهای اصولگرا خودشان به صورت طبیعی کنار می روند اما اگر آقای رئیسی نیاید آن وقت ممکن است خیلی از این کاندیداها دیگر نتوانند با هم رفاقت کنند و مجبور به رقابت خواهند شد.
رییسی که با تیم و جریانهای رادیکال احاطه شده حضورش یک فاجعه جدی درزمینه توسعه اقتصادی و تنش زدایی ئر مذاکرات بین المللی است و حضورش در ریاست جمهوری بازگشت به عقب با سرعت روز افزون میباشد .ودر عین حال بخاطر توان اجماع سازیش برای رقبای اصلاح طلب نیز کار را مشکل میسازد .