روحانی و اعلام شکست تحریم‌ها

حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، ضمن اینکه اعلام کرد تحریم‌ها شکسته شده است، گفت طرف‌های جمهوری اسلامی متوجه شده‌اند که راهی جزاجرای قطعنامه 2231 وقانون وجود ندارد.
وی این پیروزی درخصوص شکست تحریم‌ها را پیروزی دولت در ماه‌های پایانی دانست و ابراز امیدواری کرد گزارش درست به دست مردم برسد و در این خصوص جناح‌بازی و دغل کاری نشود.
به نظر می‌رسد که اشاره و طعنه‌ی رئیس جمهور به رسانه‌هاست که گاهی با وارونه سازی یا اظهارات نادرست در خصوص پیشرفت مذاکرات در وین سعی می‌کنند که اقدامات دولت را کم اهمیت نشان دهند. در روزهای اخیر بارها تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران اظهارات نادرستی را در خصوص مذاکرات وین مطرح کرده و عنوان کرده است که تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی در حال واگذاری امتیازها به دولت‌های غربی هستند بی‌آنکه امتیازی به دست بیاورند.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش افزود به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کند که تحریم شکسته شده و تاکید کرد اگر همه با هم و متحد باشند به زودی تحریم برداشته می‌شود. حسن روحانی همچنین بار دیگر وعده‌ی کاهش قیمت دلار را مطرح کرد و گفت با برداشتن تحریم‌ها و مهار کرونا، دولت تلاش می‌کند که معیشت مردم بهتر شود و تا آنجایی که می‌تواند طرح های نیمه تمام را تکمیل کند.
وی افزود با کاهش دلار و بالا رفتن ارزش پول ملی و کاهش تورم مردم خواهند توانست راحت‌تر اجناس مورد نیاز خود را با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات تیم مذاکره‌کننده در وین اشاره کرد و ضمن اینکه این اقدامات را کاری بزرگ دانست، گفت اگر طرف مقابل به طور کامل به قانون، به تعهدات و به قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد، توافق زود تمام می‌شود
این اظهارات در حالیست که همچنان نظرات خوشبینانه در مورد ادامه مذاکرات وین وجود دارد ودر نتیجه آن که بنظر میرسد برخی منابع مالی ایران هم آزادشده باشد به همین خاطر قیمت دلار در بازار در روز چهارشنبه به مرز بیست هزار تومان امد که میتواند در صورت اعلام توافق رسمی به مرز هیجده هزار تومان هم برسد. در عین حال مشخص نیست که جناحهای تند رو ممکن است اختلالاتی در ادامه مذاکرات ایجاد کنند .هر چند که وضعیت اقتصادی ایران شکننده تر از ان است که جمهوری اسلامی بخواهد مذاکرات را تعلیق کند و یا به تاخیر بیندازد .