چالش انتخاباتی و امیدواری به حضور ظریف در انتخابات

خبرچالش‌ها پیرامون انتخابات همچنان ادامه دارد و شرایطی که جمهوری اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری فراهم کرده است ولی محدودیت‌هایی که روز به روز برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ایجاد می‌شود، شرایط را برای انتخابات ریاست جمهوری و محافظت از امکان انتخابات آزادانه دشوار کرده است.
غلامعلی رجایی مشاور رسانه‌ای شهردار تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه آرمان ملی با اشاره به اینکه این انتخابات هم مانند دیگر انتخابات در جمهوری اسلامی یک انتخابات دوقطبی خواهد بود، گفته است اعتدالیون در این انتخابات شانسی برای موفقیت نخواهند داشت.
وی دلیل شکست اعتدالیون را ناکارامدی دولت روحانی عنوان کرده و گفته است مردم در این دوره هم مانند دیگر دوره‌‌های ریاست جمهوری، حضور خود در پای صندوق‌های رای را حضوری تعیین‌کننده برای اداره کشور و روابط خارجی می‌دانند که در هر انتخاباتی تکرار می‌شود.
وی در عین حال خاطرنشان کرده است که انتخابات سیزدهم با مساله افکار عمومی و معیشت مردم گره خورده است. رجایی همچنین دلیل این امر را را تحریم، ناکارآمدی دولت و همچنین وجود فساد در کشور دانسته و گفته است اگر کرونا نبود اعتراضات مردم نسبت به گرانی‌‎ها و کاهش ارزش پول ملی می‌توانست شکل شدیدی پیدا کند. رجایی همچنین پیش‌بینی کرده است که 4 اصولگرا و 2 نفر از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت خواهند شد ودررقابت‌های انتخاباتی باید دید که به خصوص در بحث مناظرات چه مباحثی از سمت رقبا مطرح خواهد شد. تصور من این است که حدودا 6 نفر تایید صلاحیت خواهند شد که چهار نفر آنها از اصولگرایان و 2 نفر از اصلاح‌طلبان خواهند بود. وی ، جهانگیری، عارف، هاشمی و پزشکیان را کاندیداهای محتمل اصلاح‌طلبان دانسته و گفته است اگر این افراد از فیلتر شورای نگهبان رد شوند، احتمالا سه نفر از آنها مطرح خواهند شد.
رجایی همچنین تعدد نامزدهای اصلاح‌طلبان را خطری برای آنها دانسته و گفته است احتمالا همه کاندیداها در مناظرات حضور خواهند داشت ولی در نهایت یک نفر بر اساس نظرسنجی‌ها به عنوان گزینه نهایی معرفی خواهد شد.رجایی شرایط اصولگرایان را در این خصوص مناسب‌تر دانسته و گفته است اگر شورای نگهبان ژنرال‌های اصلاح‌طلب را که شانس بیشتری دارند تایید کند شور مردم در انتخابات بیشتر خواهد شد.
به گفته رجایی اگر شورای نگهبان گزینه‌های متوسط را تایید کند، افراد نامناسبی وارد عرصه رقابت خواهند شد.
رجایی با بیان اینکه شیوه عمل شورای نگهبان خلاف منافع ملی است، یادآور شده است که انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که هم ملت باید در آن پیروز شود و هم حاکمیت.
به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، اگر دست یک جریان در انتخابات بسته شود، رقابت خنده‌داری خواهد بود. وی گفته است اگر کسی را در گوشه رینگ گیر بیندازند که نتواند از خود دفاع کند، حتی اگر وی پیروز شود، پیروزی تلخی برای او رقم خواهد خورد. به گفته رجایی اگر قرار است انتخابات پرشوری رقم بخورد باید اجازه داده شود که اصلاح‌طلبان کسی را که می‌خواهند به میدان بیاورند. رجایی همچنین با اشاره به اینکه اصلاح طلبان بر آنچه که نهاد اجماع ساز مطرح کند، تمکین خواهند کرد، خاطرنشان کرده است که تشتت آرا بین اصولگرایان بیشتر است. رجایی همچنین گفته است که اصولگرایان به خاطر پرگزینه‌ای دچار مشکل شده اند.
این فعال سیاسی در بخش دیگری از اظهاراتش شرط وحدت اصولگرایان را حضور رئیسی دانسته و گفته است اگر رئیسی نیاید اصولگرایان دچار تشتت جدی خواهند بود.رجایی در عین حال باخت اصلاح طلبان را چندان هم راحت نمی داند و تاکید دارد که اگر چهره‌های اصلی آنها تایید صلاحیت شوند، در مناظرات قوی ظاهر شوند و مذاکرات وین نتیجه دهد آورده خوبی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود.
رجایی با اشاره به اینکه فایل صوتی بر روی نگاه اصلاح‌طلبان به ظریف تاثیری نخواهد داشت و وی محبوب‌تر و نقش و عیارش در نزد مردم قیمتی‌تر شده است، تاکید کرده است که اصلاح طلبان باید روی ظریف اجماع کنند و با کمپین‌های مردمی از ظریف بخواهند در صحنه بماند.
رجایی با اشاره به اینکه ظریف هم دارای تجربه و هم مورد تایید رهبری است، گفته است وی با استفاده ا این تجربه قادر است معاونین قوی را به کار بگیرد و کار را پیش ببرد.
گرچه محمدجواد ظریف گزینه‌ی قابل اعتنایی با شانس موفقیت بالا برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، اما با وجود تبلیغات منفی گسترده‌ای که علیه وی صورت گرفته، بعید است شورای نگهبان با حضور وی در عرصه‌ی رقابت ریاست جمهوری موافقت کند. هر جند اگر خامنه ای تغییر نظر دهد امکان تایید صلاحیتش خواهد بود .