تداوم واکنش‌های مخالفان به اظهارات جنجالی ظریف

مجادلات پیرامون اظهارات ظریف در خصوص سپاه و اولویت داشتن فعالیت های میدانی برای جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های دیپلماتیک، همچنان ادامه دارد. جدا از اظهارات حاجی صادقی نماینده خامنه‌ای در سپاه که ضمن برخورد تند با سخنان ظریف، با بیان این موضوع که قاسم سلیمانی کشور را وارد جنگ نکرده است، وبرعکس، قاسم سلیمانی مانع از تبدیل شدن کشور به میدان جنگ شد و دشمن را در خانه‌اش نابود کرده و پشتوانه قدرت را برای دیپلماسی و مذاکره فراهم کرده است. زهره الهیان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به محمّدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با طرح 20 سؤال، خواستار پاسخ وی به این سؤالات شد.وی از ظریف پرسیده که چرا و به چه دلیل بین میدان و دیپلماسی تفکیک قایل شده است ومسئولیت تخریب روابط بین الملل با شرکای راهبردی ایران با اتخاذ علنی این مواضع برعهده کیست. وی همچنین پرسیده که دلیل ارتباط مستقیم تلفنی ظریف با جان کری وزیرخارجه دولت اوباما بر خلاف نهی صریح مقامات عالی کشور و اعتماد به اخبار و گزارشات وی چیست وی در سوال دیگری پرسیده که علت مخالفت با روسیه و اعتماد غیرمنطقی به آمریکا چیست
این سخنان در واکنش به آن بخش از سخنان ظریف بیان می شود که گفته بود در جمهوری اسلامی میدان بر دیپلماسی حاکم است و این میدان است که دیپلماسی را در خدمت خود قرار داده است. وی همچنین گفته بود میدان در جمهوری اسلامی اقدامی برای بهبود دیپلماسی نکرده است و وی هیچ گاه نمی توانسته از قاسم سلیمانی درخواست کند که برای پیشبرد دیپلماسی فلان اقدامات را در میدان انجام ندهد تا دیپلماسی پیشرفت کند.ظریف همچنین گفته بود برعکس بسیاری از اقدامات در میدان موجب شده است که دیپلماسی ضرر زیادی را متحمل شود. وی اولویت داشتن میدان بر دیپلماسی در جمهوری اسلامی در سطح کلان را دلیل این امر عنوان کرده بود.
مخالفین اصولگرا پروژه تاریخ شفاهی را توطئه‌ای برای کمرنگ کردن مقاومت مردم عنوان کرده و گفته اند این اقدام برنامه ریزی شده با هدف تحریف واقعیت و تاریخ طراحی شده است.اصولگرایان همچنین هدف از انتشار این فایل صوتی را یک هدف انتخاباتی عنوان کرده اند ، و آن را تلویحا پروژه ظریف یا طرفداران او دانستند که با انگیزه انتخاباتی برخی در صدد هستند که از طریق کوچک کردن انسان های دیگر خود را بزرگ کنند تا به اهداف تبلیغاتی خود دست یابند.
این اظهارات در حالی عنوان می شود که پروژه تاریخ شفاهی در تمام جهان با هدف ثبت تاریخ بر اساس روایت های محرمانه و پشت پرده تدوین می شود و هدف اصلی این است که از تحریف واقعیت توسط حاکمان که به روایت تاریخ رسمی رخدادها می پردازند جلوگیری کند و فارغ از هیاهوی روزمره تاریخ را با پشت پرده های مستتر در آن همانگونه که هست روایت کنند.
بهر حال مهمترین نتیجه انتشار این فایل آن بود که برخورد امنیتی صورت گرفته بااین پرونده ،ظریف را به عنوان یک کاندیدای بالقوه تخریب کرد و کاندیداتوری بالقوه وی را کاملا تحت الشعاع قرار داد.