رهبر جمهوری اسلامی، حمله با شمشیر اخته به ظریف و دفاع تمام قد از سپاه قدس

آیت الله خامنه ای درسخنانی که که به نظر می رسد دلیل اصلی سخنرانی مستقیم رهبری باشد، با اشاره به اظهاراتی که در روزهای اخیر توسط به گفته او مسئولین بیان شده است مستقیما به موضوع مصاحبه محمدجواد ظریف اشاره کرد و با ابراز تعجب از این که این اظهارات توسط وی بیان شده است این سخنان را مایه تعجب و تاسف دانست و با اشاره به اینکه این حرف‌ها از رسانه‌های دشمن هم منتشر شده است، از شنبدن این حرف ها ابراز تاسف کرد و با بیان این موضوع که این حرف ها تکرار حرف‌های دشمنان و امریکایی‌هاست از اظهارات ظریف در خصوص اولویت داشتن میدان برای جمهوری اسلامی انتقاد کرد.
گرچه وی همین بحث را در اظهارات خود تایید کرد، با بیان این موضوع که امریکایی‌ها سال‌هاست از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ ناراحت و ناراضی‌ هستند، گفت از هر چیزی که عامل نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، برای آنها بد است.
گرچه علی خامنه ای در بخش دیگری از اظهاراتش خود سخنان ظریف را تایبد کرد و با بیان این موضوع که نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل مؤثّر در جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه‌ی غرب آسیا بوده است نیروی قدس را عاملی دانست که در منطقه غرب اسیا به قول وی، سیاست مستقل جمهوری اسلامی را اجرایی کرده است.وی بار دیگر با تاکید بر اهمیت رابطه ایران با روسیه و چین برای جمهوری اسلامی به نارضایتی امریکا از این ارتباط اشاره کرد و گفت امریکایی‌ها با هرگونه تحرک دیپلماسی جمهوری اسلامی مخالفند.
وی در ادامه با تایید تلویحی سخنان ظریف که سیاست خارجی در هیچ کجای دنیا در وزارت امور خارجه تعبین نمی‌شود مجامع بالادستی را تعیین کننده سیاست خارحه دانست و با بیان این موضوع که وزارت امور خارجه تنها مجری است گفت تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی تعیین می شود و وزارت خارجه تصمیم کنم می گیرد که ان را چطور. عملی کند و پیش ببرد. وی بار دیگر یاداور شد که نباید طوربی حرف زده شود که به معنای این باشد که فرد سیاست هتی نظام را قبول ندارد.
اظهارات علی خامنه ای در این خصوص که تصمیمات خارجی در سطح کلان گرفته می شود گرچه کار را برای مخالفان برجام سخت کرده است، اما در واقع موضوع اصلی مورد اشاره او در این سخنان نه برجام، بلکه تاکید بر این موضوع است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و در تصمیمات کلان خارجی کاره ای نیست و در واقع بار دیگر همین سخنان ظریف را مورد تاکید و تایید قرار داده که در جمهوری اسلامی در خصوص مسائل بین‌المللی این نظام است که خواسته های خود را تحمیل می کند نه بحث های کارشناسی وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی.