پیشرفت در مذاکرات وین و تلاش برای رفع موانع

در حالی که خوش‌بینی‌ها نسبت به موفقیت‌آمیزبودن مذاکرات وین امیدهای زیادی را در حوزه‌ی سیاسی و اقتصادی ایجاد کرده است و در همان حال کارشکنی‌های مخالفان برجام علیه توافق‌های جدید در وین نیز همچنان ادامه دارد، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز هست در گفتگویی در روز سه شنبه اعلام کرده است که کارگروه‌ها کار خود را برای دستیابی به یک توافق مشترک و همچنین آغاز به تدوین متن مشترک آغاز کرده‎‌اند.
گرچه وی تاکید کرده است که چالش‌های بسیاری سختی وجود دارد که طرف‌های توافق هنوز به راه‌حل‌هایی برای آنها نرسیده‌اند. بنا به گفته‌ی عراقچی همه هیأت‌ها در تلاش هستند تا برای این چالش‌ها راه‌حل‌هایی پیدا کنند.این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده همچنین با بیان این موضوع که باید در خصوص کلمه به کلمه‌ی عبارت‌ها توافق‌هایی صورت پذیرد، گفته است هرگاه لازم باشد و به محض اینکه توافق‌های اولیه صورت پذیرد، جلسه کمیسیون مشترک تشکیل خواهد شد.
این اظهارات عراقچی در حالی عنوان می‌شود که سفیر روسیه پیش از این گفته بود ممکن است مذاکرات از زمان پیش‌بینی شده طولانی تر شود. اظهارات سفیر روسیه در خصوص طولانی شدن مذاکرات در حالی عنوان شده است که در پی انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف در خصوص نقش روسیه در برجام، و اظهارات ظریف در این خصوص که روسیه علاقه‌ای به توافق بین ایران و امریکا و شکل‌گیری برجام نداشته است، این گمانه را ایجاد کرده است که این بار هم ممکن است روسیه نقشی در کندی مذاکرات وین و نیز کند شدن روند توافق و بازگشت امریکا به برجام داشته باشد.
گرچه عراقچی در واکنش به این اظهارات گفته است مذاکرات هرچه بیشتر وارد جزییات شود، بحث‌ها طولانی‌تر و کش‌دارتر خواهد شد و زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. وی در عین حال تاکید کرده است با وجود حساسیتی که روی دقت گفتگوها وجود دارد تیم مذاکره‌کننده اجازه نخواهد داد که بحث‌ها فرسایشی شود.
عراقچی در کنار این اظهارات از تشکیل یک گروه کارشناسی دیگر با عنوان گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز در آینده نزدیک خبر داده و گفته است هدف و برنامه‌ی این کارگروه گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود.
در همان حال انریکه مورا وجوزف بورل مقامات مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی ضمن اشاره به گفتگوهای غیر مستقیم ایران و امریکا با بیان این موضوع که هدف اصلی از گفتگوها تبدیل برجام به یک توافقنامه عملیاتی و مؤثر است، تاکید کرده اند که فشارهای ترامپ برای تشدید تحریم‌ها گرچه موجب نابودی اقتصادی ایران و خروج ایران از تمامی معاملات بین‌المللی و اقتصادی شده است، اما در چارچوب سیاست فشار حداکثری نتوانسته است موجب شود تا جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره بیاید و وادار شود توافقی را بپذیرد که از دید دولت سابق ایالات متحده توافق مناسب‌تری باشد
مقامات اروپایی واعضای برجام فکر میکنند که احتمال توافق تا پایان ماه می و قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران امکانپذیر است . در حالیکه مخالفان معتقدند راه درازی برای انجام این توافق در پیش است