کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در هاله ابهام

گمانه زنی‌ها و واکنش‌ها به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد.در حالی که هنوز اطلاعات روشنی در خصوص کاندیداتوری رئیسی وجود ندارد و در عین حال گروه‌های مختلف سیاسی ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه را کاندیدای اجماعی اصولگرایان می‌دانند، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اخباری که پیرامون نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، اظهار داشت قبلاً در این رابطه پاسخ خود را اعلام کرده است در این خصوص اتفاق جدیدی رخ نداده است.
این در حالی است که 220 نفراز نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، ضمن تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، از وی خواسته‌اند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد کاندیدا شود.
نمایندگان در این نامه به اشاره به مشکلاتی که در شاخص‌های کلان اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد، به نابسامانی‌های موجود در کشور نظیر تورم و گرانی، رکود، کاهش قدرت خرید، بیکاری، افزایش سن ازدواج و اشاره کرده و تاکید کرده‌اند که این شرایط موجب تعمیق نارضایتی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی شده است.
همچنین در این نامه با اشاره به مشکلات اقتصاد کشور عنوان شده است که تحریم‌ها گرچه در تشدید برخی مشکلات اقتصادی، تاثیر دارد، اما در عین حال یادآور شده‌اند که در وقوع مشکلات کشور ناکارآمدی دولت تاثیر بیشتری دارد و خاطرنشان کرده‌اند که به گفته‌ی کارشناسان تاثیر تحریم‌ها در ایجاد این شرایط، در قیاس با سایر مولفه‌ها بویژه ناکارآمدی و بی برنامگی دولت و دستگاه اجرایی کشور بسیار کمتر است.
نمایندگان در این نامه به ضعف‌های بنیادی هسته‌ی مرکزی دولت اشاره کرده و گفته‌اند دولت به علت فقدان باورمندی به توان داخلی، برنامه‌ای برای توسعه درونزای کشور بر اساس ظرفیت‌های داخلی ندارد و در حال هدر دادن توان و سرمایه کشور است.
در این نامه نمایندگان ایده مذاکره را نیز ایده‌ای شکست‌خورده دانسته و گفته‌اند کمتر کسی است که در شکست مطلق ایده‌ی مذاکره، تردیدی داشته باشد.
نمایندگان مجلس همچنین در این نامه به مصوبات خود در مجلس اشاره کرده و گفته‌اند این نمایندگان در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با تصویب قوانین مورد نیاز و اعمال نظارت‌های قانونی، شرایط مناسب برای حرکت کشور در مسیر برون رفت از مشکلات موجود را ایجاد کنند. اما در همان حال موفقیت این اقدامات را منوط به حضور رئیس جمهوری هماهنگ در راس قوه مجریه دانسته و گفته‌اند این اقدامات قوه مقننه در صورتی می‎تواند موثر باشد که همراهی، همدلی، همکاری و اراده معطوف به اقدام و عمل قوه مجریه و هسته مرکزی آن بویژه شخص رئیس جمهور را هم در کنار خود داشته باشد.
بنظر میرسد که رییسی تمایل زیادی دارد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند ولی تاکنون رهبر جمهوری اسلامی با ان موافقت نکرده است. چون حضور او توانایی رهبر را برای استیلای کامل منویات بیت را کاهش میدهد . ودر عین حال رییسی از جنبه اجرایی شخص ضعیفی است و در موقعییت کنونی خطر بزرگی است که اداره کشور به دست او سپرده شود .