تداوم حاشیه‌های خبری مصاحبه ظریف

با انتشار مصاحبه محرمانه محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در رسانه ها حاشیه های موضع گیری در این مورد همچنان ادامه دارد . ظریف که از سفر عراق باز گشته است در پیامی به توضیح برخی مواضع خود پرداخته و ان را نظر کارشناسی خود دانسته که از ان کوتاه نخواهد امد .ودر عین حال در مورد سردار سلیمانی سعی کرده روابط نزدیک خود را با وی دوباره باز تعریف کند . وی در پیام خود گفته که به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام حاج قاسم سلیمانی،یارانشان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایت‌کارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. وی می افزاید بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای 8 سال گذشته به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.
وی میگوید که بارها صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هرچیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است. این موضوعی است که در مصاحبه مذکور هم میگوید که میدان در سال 2001 و 2003 در افغانستان و عراق به کمک دیپلماسی امد و بدون ان ایران نمیتوانست مذاکره کند .وی همچنین در مصاحبه مذکور گفته بود که پیشنهاد صلح در یمن توسط سلیمانی را در سال 2014عربستان رد کرد که میتوانست مانع از جنگ پنج ساله کنونی شود .
وی همچنین در مورد موقعییت خود به عنوان یک دیپلمات میگوید در 40 سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم.و در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام
ظریف تقلیل بحث نظری در خصوص اختلاف میان بلوک سیاسی و نظامی را که در نوار به ان اشاره شده است .کوته اندیشانه دانسته و گفته که میدان و دیپلماسی مقوم و مکمل هم هستند و تاکید میکند که ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام رهبری است.
وی تاکید کرده که حراست از منافع کشور و مردم هدی است که به ان پایبند خواهد بود . در عین حال محمدرضا تابش که چند دوره نماینده مجلس از یزد بوده است انتشار فایل ظریف را بد اخلاقی سیاسی در آستانه انتخابات و مذاکرات وین عنوان دانسته و گفته آنهایی که از هر چیزی مثل این فایل صوتی تقطیع شده استفاده سیاسی می‌کنند باید بدانند که این معرکه گرفتن برای محکوم کردن دولت و تیم مذاکرات هسته ای و نیز استفاده انتخاباتی پیامد مثبتی برای آنها نخواهد داشت.وی میگوید همانطور که اسناد طبقه‌بندی شده دولت‌ها در کشورهای مختلف بعد از گذر از یک دوره تاریخی مشخص، از طبقه بندی خارج و منتشر می‌شود، معمولاً برای ثبت در تاریخ، سیاستمداران هم ممکن است مصاحبه هایی انجام دهند تا در اختیار آیندگان قرار گیرد.ودولت روحانی هم تلاش داشت این کار را انجام دهد و مصاحبه هایی جهت ثبت در تاریخ با وزیران انجام داد و قرار نبوده که فایل آنها در این دوره منتشر شود.
وی گفت بخش زیادی از موضوعات و مطالب مطرح شده در این فایل را آقای ظریف در جلسات غیرعلنی نمایندگان مجلس گفته بودند. مسئله تقدم میدان یا دیپلماسی که در این فایل مطرح شده بحثی بود که آقای دکتر ظریف در جلسات غیرعلنی مجلس هم مطرح کرد. بنابراین برای ما مطالب مطرح شده در این فیلم تقطیع شده تازگی نداشت.
وی گفت برای هماهنگی در مورد تقدم و تاخر میدان و دیپلماسی با یکدیگر، جلساتی به صورت منظم با حضور علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین الملل، آقای ظریف و سردار سلیمانی برگزار می‌شد که بر اساس منافع و مصالح ملی در مورد تقدم و تاخر مسائل با یکدیگر توافق می‌کردند.وی گفت در این شرایط بد معیشتی و اقتصادی و سیطره مرگ ناشی از کرونا، اینکه ما بخواهیم دولت و یک دیپلمات برجسته که در راس مذاکرات برای رفع تحریم هاست را منکوب کنیم، خلاف مصالح ملی است.
ظریف دوباره در پیام خود بر مواضع خود تاکید کرده و توضیحات تابش نشان میدهد که این چالشها روزانه جاری بوده و حکومت دایما در حال رفع اختلاف میان گروههای نظامی و سیاسی بوده که با افزایش درگیریها در منطقه دایما قدرت بخش نظامی بر قدرت سیاسی غلبه میکرده است .