روحانی، نگاه خوشبین و منتظر به مذاکرات وین

حسن روحانی رئیس جمهور نظام اسلامی روز دوشنبه در دیدار با برخی از فعالان اقتصادی، مذاکرات وین را نشان‌دهنده‌ی قدرت بالای ایران دانست و مدعی شد جهان پذیرفته است که راهی جز توافق با ایران و لغو تحریم‌ها وجود ندارد.
روحانی با اشاره به اینکه هدف ترامپ از جنگ اقتصادی، فروپاشی کشور و سرنگون کردن نظام بوده است خاطرنشان کرد با مقاومت و ایستادگی ملت و راهنمایی‌های آیت‌الله خامنه‌ای و تلاش‌های انجام‌شده، دنیا و آمریکا به شکست جنگ اقتصادی اعتراف کرده‌اند.
وی در عین حال با اشاره به اینکه برای پیشرفت ایران لازم است جایگاه علمی و اقتصادی کشور ارتقا یاید، اظهار داشت که یکی از تاکیدهای او همواره این بوده است که در تمام تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید باید نظر فعالان اقتصادی اخذ و در روند تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.
روحانی با بیان این موضوع که رشد منفی اقتصادی و تورم بالا شرایط را برای آغاز فعالیت دولت یازدهم بسیار دشوار کرده است بار دیگر به وعهده‌خهای خود در ابتدای تحویل گرفتن دولت اشاره کرده و اظهار داشت وقتی دولت در ابتدای شروع اعلام کرده است که می‌تواند در 100 روز اول تورم را تک رقمی کند و نرخ رشد اقتصادی را مثبت کند، بسیاری این وعده‌ها با قابل تحقق نمی‌دانستند.
رئیس جمهور بار دیگر به رشد بالای اقتصادی در ایران در سال 1395 اشاره کرد و اظهار داشت ایران در سال 1395 بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در جهان تجربه کرده است. وی وجود این آمار را نشانه‌ای دال بر این دانست که حرکت اقتصادی دولت در مسیری صحیح انجام شده است.
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه مثبت و خوش‌بینی جامعه در آغاز فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت دولت با وجود کاهش بی‌سابقه‌ی قیمت نفت توانسته است شرایط اقتصادی کشور من جمله بیکاری و اشتغال را در این سال‌ها بهبود دهد و جایگاه ایران را در منطقه و جهان بالاتر ببرد.
وی افزود اقدامات دولت و آغاز مذاکرات به جهان نشان داد که می‌شود با ایران مذاکره کرد و بر اساس گفت‌و‌گو به نتیجه رسید. روحانی با تایید این موضوع که دولت باور دارد که باید مشکلات را در داخل کشور حل کرد، اما در عین حال اظهار داشت با وجود این رویکرد، همه باید بدانند که بدون رابطه با دنیا نمی‌توان پیشرفت کرد و کشور را ساخت. روحانی خاطرنشان کرد که اگر قرار است اقتصاد کشور پیشرفت کند، نمی‌توان صرفا بر بازار داخلی تکیه کرد. وی افزود گرچه تلاش برای خودکفایی مطلوب است اما تاکید کرد که بدون واردات، صادرات و تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد.
خوش بینی روحانی نسبت به مذاکرات وین از دید ناظران بیش از اندازه است . و ابهامات بسیاری برای موفقیت در مذاکرات وجود دارد . و لذا در چنین وضعیتی احتمالات وی برای بهبود سریع اوضاع اقتصادی ممکن است نقش بر آب شود . هرنوع چالش در مورد مذاکرات به سرعت میتواند تبدیل به یک مانع بزرگ برای نهایی شدن کار شود .