تداوم واکنش‌ها به مصاحبه ظریف

در پی انتشار فایل صوتی گفتگوی محمدجواد ظریف که بحث های زیادی را برانگیخته است، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز ضمن انتقاد از اظهارات محمدجواد ظریف درباره‌ی قاسم سلیمانی، در واکنش به سخنان وی اظهار داشت جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد نقش تاریخی شهید سلیمانی وارونه جلوه داده شود.
محمدجواد ظریف در این اظهارات که در آن به مشکلات دیپلماسی در جمهوری اسلامی و این موضوع که جمهوری اسلامی اقدامات میدانی به دیپلماسی ترجیح می‌دهد، اشاره کرده بود، از موضوع قاسم سلیمانی در خصوص دیپلماسی انتقاد کرده و گفته بود قاسیم سلیمانی دیپلماسی وی را قربانی اقدامات خود در میدان کرده بود. وی اظهار داشته بود این قاسم سلیمانی بوده است که در دیدارهای دیپلماتیک از وی خواسته است خواسته‌‎های میدان را در دیدار دیپلماتیک به طرف خارجی تحمیل کند. ظریف همچنین در این گفتگو گفته بود حضور ایران در سوریه، به خاطر فشار روسیه اتفاق افتاده و این روسیه بوده است که حاج قاسم را به جنگ زمینی در سوریه کشانده است. ظریف در بخش دیگری از سخنانش هم گفته بود که سفر قاسم سلیمانی به روسیه به خاطر فشار روسیه صورت گرفته بود.
به نظر می‌رسد که این اظهارات صریح محمدجواد در خصوص فشارهای سیاسی از طرف روسیه برای جمهوری اسلامی و مقام‌های آن که همواره تلاش کرده‌اند که روسیه را دوست جمهوری اسلامی معرفی کنند، گران تمام شده است. قالیباف در ادامه‌ی یادداشت خود گفته است تدبیر و شجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد. وی گفته است چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. وی همچنین خاطرنشان کرده است حالا که حاج قاسم نیست، جمهوری اسلامی اجازه فرصت‌طلبی به عده‌ای را نخواهد داد و نخواهد گذاشت این افراد با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند.
قالیباف گفته است اجازه نخواهند داد که برخی با فرصت‌طلبی و برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به قاسم‌. سلیمانی جفا کند.
وی همچنین گفته است تنها سیاست‌بازی است که این حقیقت را که سلیمانی معابر دیپلماسی را باز می‌کرد، کتمان می‌کند.
صادق خرازی دیگر فعال سیاسی نیز در گفتگویی در کلاب هاوس در واکنش به انتشار فایل صورتی محمدجواد ظریف، با اشاره به اینکه این اقدام یک خیانت ملی است، گفته است این اقدام یک کار غیر متعارف بوده است. صادق خرازی همچنین این اقدام را خیانتی از نوع خیانتی که در نطنز رخ داده عنوان کرده و گفته است که چنین خیانتی به واسطه‌ی نفوذ امکان‌پذیر شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه اظهارات ظریف در چارچوب ثبت تاریخ شفاهی اقدام نامتعارفی نبوده ست، اظهار داشته است که معمولا در هنگام تهیه چنین فایل‌های تعهدات متقابلی از طرفین گرفته می شود که هیچ کدام تا زمان مقرر حق افشای فایل را ندارند.
صادق خرازی در خصوص افشای فایل صوتی ظریف با اشاره به اینکه این فایل در یک پروژه نفوذ لو رفته و منتشر شده گفته است هدف از انتشار این فایل تخریب دستگاه دیپلماسی و اقداماتی است که در این راستا در حال انجام است. وی همچنین گفت که ظریف در براوردش در مورد مسئله سوریه اطلاعی از جزییات نداشته است . وی گفت فرانسویها چند بار به ایران پیشنهاد سرمایه گذاری مالی دادند تا در ازای ان ایران از سوریه کنار بکشند که ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است . وی در مورد سوالی با توجه به بیان خاطرات ظریف در مورد چرا احمدی نژاد پیشنهاد مذاکره با سناتورهای امریکایی را در سفر نخستش به امریکا در سال ۱۳۸۴ داده است، گفت که او در زمان به قدرت رسیدنش درک تشخیص هیچ چیزی رانداشت و ضربه حضور وی در قدرت معادل صد سال عقب ماندگی در ایران دانست .
ربیعی سخنگوی دولت هم گفت رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه فایل صوتی ظریف را شناسایی کنند. وی افزود این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، و انسجام داخلی و نهاد‌های کارآمد و علیه منافع ملی ما است.وی گفت این فایل توسط رسانه پترو دلاری کینه توز که با دلار نفتی اداره می‌شود منتشر شده است، همین امر نشانگر توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است. وی افزود رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه را شناسایی کنند. این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، و انسجام داخلی و نهاد‌های کارآمد و علیه منافع ملی ما است.وی همچنین گفت البته ما منتظر خواهیم بود دکتر ظریف به به ایران بازگردد و توضیحات لازم در زمینه سوءبردشت‌ها را ارائه خواهند داد. این مصاحبه زیرنظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌حمهوری برای تاریخ شفاهی هشت ساله دولت انجام شده است.
نقش روسیه در تخریب دستاوردهای دیپلماتیک ایران در پروژه برجام، از جمله عوامل مهمی است که در اظهارات ظریف مورد تاکید قرار گرفته و از طرف تحلیلگران به عنوان یکی از دلایل مهم در انتشار این فایل عنوان شده است که در کنار دو قطبی سلیمانی و ظریف، ظریف را به خاطر انتقاد از عملکرد بین‌المللی روسیه و تاکید بر ناهمراهی روسیه در حوزه بین‌المللی برای رفع مشکلات بین‌المللی جمهوری اسلامی، ظریف را رودرروی حاکمیت قرار دهد که روسیه را همواره مهم‌ترین متحد خود نمایانده است.
گرچه دلیل انتشار این فایل همچنان مبهم است. بسیاری عنوان می‌کنند انتشار این فایل با هدف تخریب ظریف برای خنثی سازی احتمال کاندیداتوری وی مطرح شده است، اما در عین حال برخی دیگر پروژه را فراتر از کاندیداتوری ظریف و پروژه‌ای کلان برای تخریب و نابودی دستاوردهای دیپلماتیک عنوان می‌کنند، به ویژه آنکه این فایل همزمان با مذاکرات وین و در زمانی منتشر شده است که بیشترین گمانه‌زنی‌ها در خصوص موفقیت این مذاکرات مطرح شده است