روحانی امید به موفقییت مذاکرات برجام، تلاش برای برگزاری بهینه انتخابات

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه در دیدار با فعالان سیاسی کشور، بار دیگر به شکست فشار حداکثری دشمنان برای شکست اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت مذاکرات وین با قدرتی بیش از گذشته در جریان است. وی با بیان این موضوع که مذاکرات وین ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، اظهار داشت که اگر آمریکایی‌ها در چارچوب صداقت حرکت کنند، مذاکرات در زمان کوتاهی به نتیجه خواهد رسید.
روحانی در این دیدار که با حضور نمایندگانی از گروه‌های سیاسی مختلف که بیشتر آنها احزاب سیاسی منتقد حاکمیت و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب بودند برگزار شد، بر ضرورت معرفی نامزدهای انتخابات از طرف احزاب تاکید کرد و اظهار داشت نامزدهای معرفی‌شده باید نماینده حزب باشند تا مردم بتوانند بین استراتژی و برنامه‌ها دست به انتخاب بزنند.
احزاب حاضر در این جلسه احزاب موتلفه اسلامی، کارگزاران اسلامی، اتحاد ملت، حزب اعتدال و توسعه، و حزب توسعه ملی بودند که نمایندگان آنها در این دیدار با حسن روحانی حضور داشتند و دیدگاه‌ها و انتقادات و پیشنهادات خود را به رئیس جمهور ارائه کردند.
روحانی در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد که ایران عجله‌ای برای انجام مذاکرات ندارد. وی همچنین اظهار داشت چارچوب تعیین شده از طرف آیت‌الله خامنه‌ای درمورد مذاکرات کاملا حفظ شده است و تیم مذاکره‌کننده در همان چارچوب حرکت می‌کند.
روحانی در واکنش به اقدامات کسانی که در خصوص مذاکرات سخنان ناامید کننده می‌زنند، این سخنان را خیانت در حق مردم خواند و از کسانی که سخنانی را دروغ و تحریف بیان می‌کنند انتقاد کرد. وی همچنین اظهار داشت کشور از پیک مشکلات عبور کرده است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت دولت تلاش خواهد کرد تا کرونا مانع از حضور مردم در انتخابات نشود. وی افزود همه تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد.
حسن روحانی در این دیدار همچنین ضمن ابراز امیدواری در این خصوص که همه‌ی احزاب و گروه‌ها در انتخابات حضور داشته باشند، گفت امیدوار است در میان نامزدها تنوع سلایق وجود داشته باشد.
رئیس جمهور از سخنانی که در خصوص انتخاب بین بد و بدتر در ایام انتخابات مطرح می‌شود انتقاد کرد و اظهار داشت شرایط باید به جایی برسد که مردم به دنبال انتخاب بین خوب و بهتر باشند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشور به جایی برسد که نامزدهای انتخابات از طرف احزاب معرفی شوند و نماینده حزب باشند و مردم بین استراتژی و برنامه‌ها انتخاب کنند.
روحانی به اصل ۱۳۴ قانون اساسی نیز اشاره کرد و اظهار داشت بر اساس این اصل، برنامه و خط مشی باید توسط رئیس جمهور ارائه شود تا مردم بر این اساس انتخاب کنند.
روحانی در اخرین جلسه کاریش تا پایان ریاست جمهوری با احزاب سیاسی هیچ تلاشی نکرد تا کارنامه ای از خودش ارئه دهد و وعدهای انتخاباتیش از جمله تلاش برای رفع حصر که عملا نتوانست هیچ کاری در این زمینه انجام دهد . همچنین اظهارات حسن روحانی در خصوص این موضوع که انتخابات نباید متمرکز بر انتخاب بین بد و بدتر باشد، در حالی عنوان می‌شود که انتخاب خود او به عنوان رئیس جمهور نتیجه همین رویکرد در انتخابات است و اگر چنین راهبردی در خصوص انتخاب بین بد و بدتر به اجبار توسط مردم برای انتخابات ریاست جمهور اتخاذ نمی‌شد خود او محال بود که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.
ضمن اینکه اظهارات سوال‌برانگیز حسن روحانی در روزهای اخیر چه در خصوص ارتش و اینکه ارتش باید در کنار مردم بایستد، و چه اظهارات او در این خصوص که مردم دیگر نباید بین بد و بدتر و انتخاب کنند، شائبه‌هایی را ایجاد کرده است که شاید در پشت صحنه بیش از حرکت‌های رادیکال حسن روحانی برای آماده کردن فضای جامعه برای مساله جانشینی، مسائلی در جریان باشد. فوت مشکوک فرماندهان سپاه و اظهارات ضد و نقیض در خصوص موضوعات مربوط به سپاه، از جمله مواردی است که ذهنیت عمومی را نسبت به آنچه که در پشت صحنه در جریان است، مشکوک کرده است.
خصوصا اظهارات ضدونقیض درباره‌ی نحوه‌ی فوت سردار حجازی در کنار سخنانی که در فضای مجازی فوت حجازی را ناشی از عملیات تروریستی در نطنز می‌دانند، از جمله موضوعاتی است که در کنار سخنان ابهام‌برانگیز حسن روحانی در خصوص سیاست و انتخابات و ارتش، تحلیل و درک شرایط موجود سیاسی در ایران را دشوارتر و مبهم‌تر کرده است.