دولت و معظل تهیه واکسن

معظل تهیه واکسن معظل جدی شده است . دولت مدعی است که دفاع و حفاظت از جان شهروندان را یک اصل بنیادین برای دولت بر شمرد و خرید واکسن را نیز از جمله مصادیقی دانست که دولت حفظ جان مردم را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده است.
ربیعی سخنگوی دولت در خصوص در مورد خبر ممانعت شرکت‌های تولیدکننده‌ی واکسن از واردات واکسن از جملهه شرکتبرکت متعلق به نهاد رهبری عنوان می‌شود، تکذیب کرد و اظهار داشت حسن روحانی از همان ابتدا بر خرید واکسن خارجی به شکل انبوه تاکید داشته است. ربیعی خاطرنشان کرد ایران جزو اولین کشورهایی بوده است که برای خرید واکسن از کوواکس، ثبت‌نام کرده است. وی افزود منابع ارزی خرید واکسن هم تهیه شده است، اما در مرحله انتقال پول، به خاطر محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی، نتوانسته است نسبت به واردات واکسن اقدام کند و لذا نوبت خود را از دست داده است. ربیعی اظهار داشت اگر مشکلاتی برای واردات واکسن ایجاد نمی‌شد ایران تا امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس وارد کشور کرده بود.وی در عین حال خاطرنشان کرد با رایرنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه، این مشکل رفع شده و تحویل واکسن‌ها آغاز شده است.
ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش به اقدامات وزارت امور خارجه برای واردات واکسن اشاره کرد و یادآور شد که وزارت امور خارجه با فعال کردن دیپلماسی سلامت توانسته است بخشی از مشکلات واردات واکسن را مرتفع کند. وی همچنین با صدور مجوز از طرف دولت برای واردات واکسن با ارز نیمایی اشاره کرد و گفت در بخش خصوصی هم اقدامات خوبی برای واردات واکسن صورت گرفته است.
به گفته‌ی ربیعی سه شرکت خصوصی از سازمان غذا و دارو مجوز واردات واکسن دریافت کرده‌اند و قرار شده واکسن وارد کنند. ربیعی همچنین از واردات ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک از خردادماه به ایران خبر داد و اظهار داشت در کنار این اقدامات تولید واکسن مشترک با کوبا هم شروع شده است.
اظهارات ربیعی در خصوص واکسن و اولویت خرید واکسن برای دولت در حالیست که موضع خامنه ای در مورد ممنوعیت ورود واکسن امریکایی و بریتانیایی مهمترین عامل در مورد این جریان بوده و همچنین بنیاد برکت متعلق به نهاد رهبری که در حال ساخت واکسن بود از واردات ان جلوگیری می کرد علاوه براین اگر موضع ربیعی درست هم باشد، اما سرمایه‌ی اجتماعی دولت به حدی تضعیف شده و مشروعیت دولت به حدی برای مردم از دست رفته است که این چنین اظهاراتی حتی اگر هم درست باشد مورد قبول مردم قرار ندارد. به ویژه آنکه در زمینه‌ی واکسن، خرید آن و نیز تولید آن در داخل به قدری اظهارات ضد و نقیض منتشر شده است که هرگونه اظهاراتی که در این خصوص از طرف دولت ارائه شود مورد قبول مردم قرار ندارد.