روحانی چالش درون دولت در مقابله با بحران کرونا و تاکید بر خرید واکسن خارجی

در حالیکه وضعیت بسیاری از شهرهای ایران از نظر انتشار کرونا و ابتلا به آن از رنگ قرمز به سیاهی گرایید ه و شرایط بسیار سختی و بحرانی را برای کشور ایجاد کرده است، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا که روز پنج شنبه برگزار شد، خواستار حفظ آرامش در جامعه شد و اظهار داشت مدیریت بحران فعلی باید با حفظ آرامش انجام گیرد. وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت اطلاع‌رسانی خاطرنشان کرد نباید با اظهار نظرها و اطلاع‌رسانی‌های غلط و هیجانی و موضع گیری‌های تند آرامش روانی جامعه مختل شود.
این تاکید رئیس جمهور بر حفظ آرامش در حالی عنوان می‌شود که شرایط آنقدر در کشور بحرانی است که بسیاری از متخصصان و کارشناسان تاکید دارند که عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع دولت یکی از مهم‌ترین عواملی است که مانع از این شده است که مردم به روشنی از شرایط بحرانی در کشور آگاه شوند و بر اساس این آگاهی‌ها ملاحظات لازم را انجام دهند.
در عین حال علاوه بر اینکه دولت تاکید دارد که اظهارات و موضع‌گیری‌ها در خصوص کرونا باید در کشور در کمال آرامش باشد، در همان حال رسانه‌های وابسته به دولت از انتشار اخبار و تحلیل‌هایی هم که در ارزیابی دلایل مشکلات موجود در مقابله با کرونا، دولت را و مدیریت دولت در خصوص کرونا را نشانه می‌رود، جلوگیری می کنند و به گفته‌ی کارشناسان و تحلیل‌گران از انتشار مقاله‌ها و یادداشت‌های انتقادی در این خصوص در رسانه‌های رسمی دولت جلوگیری می‌کند.
وی همچنین تاکید کرد که یکی از دلایل شیوع کرونا و بحرانی شدن وضعیت عدم رعایت پروتکل‌ها و خطرات ناشی از عادی انگاری معضل کرونا را از جمله دلایل اصلی شیوع و انتشار کرونا دانست.
این در حالی است که به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان و متخصصان و کسانی که در بیمارستانها و مناطق بحرانی از نزدیک با مشکلات کرونا مواجه هستند، عامل اثلی در انتشار کرونا عدم جلوگیری دولت از سفرهای بین شهری و باز گذاشتن مرزهای شهرهای آلوده است که موجب شده است تا بیماری به سرعت در سراسر کشور منتشر شود.
حسن روحانی همچنین ضمن اشاره به اقدام دولت در خصوص خریداری واکسن کرونا و نیز دریافت محموله واکسن خریداری شده از کوواکس اظهار داشت واکسن‌های ایرانی تا قبل از تابستان به دست دولت نخواهد رسید و از همین رو دولت با ناچار اقدام به خریداری واکسن کرده است.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص خرید واکسن کرونا در حالی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است که بخش اندکی از جمعیت خود را واکسینه کند، و درعین حال بدون آنکه محدودیت قابل توجهی توسط دولت وضع شود و یا محدودیت خاصی اعمال شود، بسیاری از اقدامات خطرآفرین و پرخطر در حال اجراست و در شرایطی که متخصصان خواستار و توقف کامل فعالیت‌ها در کشور هستند، فعالیت‌های عمومی در سطح شهر ادامه دارد و سعید نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کرونا هم به مردم وعده داده است که شب‌های قدر حضوری برگزار خواهد شد. ضمن اینکه در شرایط بحرانی فعلی نیز بر خلاف سال گذشته که در شرایط بحرانی تمامی اماکن مذهبی تعطیل شده بود، اماکن زیارتی در شهرهای مانند قم و مشهد همچنان باز هستند و حسینه‌های مذهبی در شهرهای ایران به صورت حضوری باز هستند.
این شرایط بحرانی در حالی در کشور وجود دارد که دولت همچنان محدودیت‌های کرونایی را به کاهش برخی فعالیت‌ها و کاهش نصفه نیمه‌ی فعالیت‌ها محدود کرده است