تداوم مذاکرات ایران با آمریکا از طریق کمیسیون مشترک برجام

عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی درگفتگویی از ادامه مذاکرات در وین ابراز رضایت کرد و گفت که مذاکرات در هفته اینده ادامه پیدا میکند .وی گفت در جلسه کمیسیون مشترک برجام در نهایت توافق شد که گروه های کاری هم در حوزه رفع تحریم ها و هم درحوزه هسته‌ای کار خود رااز سر بگیرند وهمه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی وعملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریعتر اجرایی شود.این توافقی بود که صورت گرفت . وی گفت که حادثه نطنز و بقیه مسائل فضای این جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر بود از اتفاقاتی که در این مدت رخ داده بود.و ما مواضع کشور را بسیار روشن بیان کردیم. وی افزود حادثه نطنز چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت. انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند یک انتظار کاملاً جدی و به حقی بوده.غیر از روسیه و چین بقیه سه کشور اروپایی نه تنها این کار را به درستی انجام ندادند حتی در حوزه تحریم ها مواردی را به فهرست خود اضافه کردند.این باعث بحث های کاملاً جدی شد. وحسن نیت کشورهای اروپایی به شدت زیر سوال رفت از طرف ما. وی گفت آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان بدهند و این طور نیست که با این حرکات بشود ما به یک جمع بندی خوبی بتوانیم برسیم مگر اینکه کشورهای اروپایی جدیت خود را در عمل نشان بدهند.
عراقچی در مورد جمع بندی مذاکرات گفت ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌تر به جمع بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی بینیم. وی گفت همه اعضای برجام از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که ما در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست ها را تهیه و نهایی کرد، و بعد در مورد اختلافات صحبت کرد و لیست نهایی تهیه شود.
وی گفت اگر در رسیدن به نتیجه امیدوار نبودیم الان اینجا نبودیم، اما همه قبول دارند که مسیر مسیر آسانی نیست. ما امیدوار هستیم که در این دور از مذاکرات به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد.
از لحن و اخبار مذاکرات مشخص است که علیرغم اختلافات موجود امریکا مایل است با قبول گشایشهایی در رفع تحریمها امکاناتی برای
ایران فراهم آورد تا از سرعت غنی سازی ایران بکاهد . از سوی دیگر ایران حمله اسراییل را بهانه ای کرده که هم درجه غنی سازی را افزایش دهد و هم میزان سانتریفوژهای پیشرفته را افزایش دهد . در نتیجه برای خروج از بن بست کنونی بنظر میرسد هم رهبر جمهوری اسلامی از خود انعطاف نشان داده است و هم امریکا برای انکه بتوانند مجال جدیدی به انجام دیپلماسی بدهند .