رهبرجمهوری اسلامی قبول مذاکره سریع و رد پیشنهادات تحقیرآمیز امریکا

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در مراسم مجازی انس با قران، برای اولین با به صراحت از مذاکره با امریکا دفاع کرد اما گفت که ان را برمبنای توصییه مقامات انجام داده وضمن تاکید بر سیاست‌های کشوردر خصوص برجام، اظهار داشت وی در این خصوص مخالفتی ندارد.
وی با بیان این موضوع که تشخیص مسئولین بر این است که برای اعمال سیاست کشور در خصوص برجام باید مذاکره انجام شود، اظهار داشت وی بحثی در این زمینه ندارد. خامنه‌ای در عین حال تاکید کرد مسئولین باید مراقبت کنند که مذاکره فرسایشی نشود. وی ابراز امیدواری کرد که مسئولین با توکل به خدا جلو بروند و ملت را خوشحال کنند.
خامنه‌ای در ادامه تاکید کرد مذاکره باید به شکلی انجام شود که فرسایشی نباشد و طرفین مذاکرات را کش ندهند. وی افزود اگر مذاکرات کش پیدا کند، برای کشور ضرر دارد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه سیاست کشور در خصوص مذاکرات برجامی مشخص است، برای مسئولین در مسیر مذاکره، آرزوی توفیق کرد.
وی همجنین در بخش دیگری از اظهاراتش به آماری که در سخنرانی اول فروردین خود اعلام کرده بود اشاره کرد و با بیان این موضوع که به وی تذکر داده شده است که این آمار درست نیست، اظهار داشت به دفتر در این خصوص تذکر داده و موضوع بررسی شده و مشخص شده است که آمار درست نبوده است.
وی در این سخنرانی گفته بود اقتصاد ایران هجدهمین اقتصاد جهان است. خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت این آمار مربوط به ۵ یا ۶ سال قبل بوده است و در حال حاضر اقتصاد ایران چنین جایگاهی ندارد. وی از کسانی که این اشتباه او را به وی تذکر داده‌اند سپاسگزاری کرد. این یکی از مشکلات رهبر این است که در فضای فیلتر شده قرار دارد و این نشان داد در بسیاری موارد با اطلاعات تحریف شده مواجه است . و همین مبنی بسیاری از تصمیم گیریهای غلط شده است .
خامنه‌ای در توضیح رفتار امریکا در مذاکرات اظهار داشت مسئولین باید توجه داشته باشند که امریکا در واقع به این دلیل مذاکره نمی‌کندکه حرف حقی را قبول کند، بلکه مذاکره می‌کند تا حرف باطلی را تحمیل کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از رفتار اروپایی‌ها در مذاکرات یادآور شد اروپایی‌ها در بعضی از جلسات خصوصی اقرار می‌کنند که حق با ایران است، اما در مقام تصمیم‌گیری هیچ استقلالی ندارند و آمریکا زورگو و تحمیل کننده است.وی افزود آنها پیشنهادهایی را ارائه می‌کنند که غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز است. خامنه‌ای خاطرنشان کرد برخی از این پیشنهادات حتی قابل نگاه کردن هم نیست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان کاملا آگاهانه و با توکل به خدا و با ذکر حسبنا الله و نعم الوکیل اقدام به انجام مذاکرات کنند و ملت ایران را هم خشنود کنند.
این اولین بار است که علی خامنه‌ای با این صراحت از مذاکرات تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی در خصوص مذاکره با امریکا دفاع می‌کند. پیش از این خامنه‌ای همواره با بیاناتی دو پهلو و مبهم به گونه‌ای واکنش خود نسبت به مذاکرات برجامی را عنوان می‌کرد که در صورت بروز مشکلات به سهولت بتواند اظهارات خود در خصوص مذاکرات مسالمت‌آمیز را نادیده بگیرد یا تفسیر به رای کند. اما این اظهارات صریح و آرزوی توفیق برای تیم هسته‌ای در خصوص مذاکرات برای اولین بار توسط وی عنوان می‌شود. برخی بر این باورند که دلیل صراحت خامنه‌ای اطمینان نسبی وی از نتیجه گرفتن مذاکرات است.