روحانی غنی سازی شصت درصدی و تاکید بر مذاکرات هسته ای در وین

حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش به آغاز غنی سازی شصت درصدی در ایران اشاره کرد وآن را پاسخی به تروریسم هسته‌ای اسرائیل دانست و اظهار داشت جمهوری اسلامی با جایگزین کردن سانتریفیوژهای جدیدتر با سانتریفیوژهای قدیمی‌تر که در اثر حملات گسترده‌ی اسرائیل از بین رفته است، ‌در واقع دست اسرائیل را از جنایتی که علیه ایران مرتکب شده کوتاه دانست.
وی که این اظهارات را روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت بیان کرده بود خطاب به مردم گفت مردم بدانند هرگاه اسرائیل علیه ملت ایران توطئه کند، و اقدامی علیه ایران انجام دهد، جمهوری اسلامی آن را پاسخ خواهد داد. اما حسن روحانی در خصوص هزینه‌هایی که از این طریق به مردم ایران و بودجه نحیف دولت وارد می‌شود توضیحی نداد و مشخص نیست که این هزینه‌ها و اقدامات جبرانی چه هزینه‌های هنگفتی را به مردم تحمیل می‌کند.
وی در عین حال خطاب به اسرائیلی ها هم گفت با وجودی که آنها می‌خواهند که در مذاکرات دست جمهوری اسلامی خالی باشد، اما ایران به دست پر در مذاکرت شرکت می‌کند. وی با اشاره به اینکه ایران اکنون به جای غنی‌سازی ۳ درصدی غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است، در همان حال تاکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیزو همچنان زیر نظر آژانس قرار دارد.
وی بار دیگر با حمایت از مذاکرات و انجام آن، اظهار داشت جمهوری اسلامی انقدر قدرتمند هست که حتی با امریکا هم مذاکره کند و او را سر جای خود بنشاند.
وی از افرادی که نسبت به انجام مذاکرات نگران هستند خواست که از مذاکرات وین نترسند و این دغدغه را نداشته باشند که مذاکرات فوری به نتیجه می رسد و آنها در انتخابات مشکل پیدا میکنند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که دولت برای انجام مذاکرات عجله‌ای هم ندارد اما امادگی دارد که به محض اجرای تعهدات خود، ایران هم به تعهدات پیشین خود بازگردد.
اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که علی خامنه‌ای هم ضمن صدور مجوز برگزاری مذاکرات برای مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده، برای آنها دعای خیر کرد و ابراز امیدواری کرد که تیم مذاکره کننده وارد این این مسیر بشود و مذاکرات را با موفقیت پیش ببرد.
موضوعی که بلافاصله مورد حمایت و اشاره عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز قرار گرفت و وی با انتشار سخن علی خامنه ای که خطاب به انها گفته بود با ذکر حسبنا الله و نعم الوکیل مذاکرات را اغاز کنند، در صفحه مجازی خود اعلام کرد که گوش به فرمان سخنان و دستورات رهبری در انجام مذاکرات است.