فائزه هاشمی، نقد رادیکال جمهوری اسلامی و تحریم انتخابات

در حالی که فضای کلاب هاوس به یک فضای جدید اطلاع‌رسانی و متفاوت در حوزه‌ی رسانه تبدیل شده است و در همان حال فضا و حوزه‌ی اطلاع‌رسانی را به کلی دگرگون کرده است، فائزه هاشمی دختر هاشمی رفسنجانی با حضوردر کلاب هاوس دیدگاه‌های خود در خصوص نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، چگونگی تغییرات در نظام انتخابات و گروه‌های مخالف نظام بیان کرد. وی گفت که درانتخابات شرکت نمی کند،وی همچنین عامل تحریمها را نه امریکا که اقدامات جمهوری اسلامی خواند وی همچنین گفت که بهبود رابطه با عربستان میتواند مزایای زیادی برای ایران به همراه آورد . وی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به اینکه در زندان با بهایی‌ها آشنا شده است و قبل از آن هیچ آشنایی با بهایی‌ها نداشته است، از حمایت خود از بهایی‌ها دفاع کرد و اظهار داشت بهایی‌ها در زندان بهترین گروه‌ و شیعه‌ها بدترین گروه بودند.
وی همچنین با دفاع از عملکرد رسانه‌های خارجی در خصوص خبررسانی از این رسانه‌ها در نحوه‌ی خبر رسانی دفاع کرد و اظهار داشت این رسانه‌ها از منابع خبری حرفه‌ای هستند که خبرهای ارسالی آنها به عاملی مهم برای فشار آوردن به رسانه‌های داخلی برای انتشار اخبار تبدیل شده است.
فائزه هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که احمدی نژاد به وی پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داده است، اظهار داشت وی در صدد تشکیل تیم انتخاباتی با وی بوده است. فائزه هاشمی با بیان این موضوع که پیشنهاد وی را نپذیرفته است، اظهار داشت که وی نمی‌تواند سال ۸۸ و مناظره‌ها را فراموش کند. وی همچنین به پیشنهاد احمدی نژاد به او برای انجام مناظره اشاره کرد و با بیان این موضوع که این پیشنهاد را هم رد کرده است، در دلایل رد این پیشنهاد، به سخنان میرحسین درباره‌ی احمدی نژاد اشاره کرد که احمدی نژاد فردی است که می‌تواند به دوریین خیره شود و به راحتی دروغ بگوید. وی افزود با چنین کسی که به راحتی دروغ می‌گوید نمی‌توان به راحتی مذاکره و مناظره کرد.
این پیشنهاد از طرف محمود احمدی نژاد، تعجب زیادی را ایجاد کرده است. محمود احمدی نژاد در تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۸۸، تندترین اظهارات را درباره‌ی هاشمی رفسنجانی و خانواده‌ی وی بیان کرده بود و بدترین توهین‌ها را نسبت به آنها مطرح کرده بود. حتی قبل از آن، در انتخابات سال ۱۳۸۴ نیز با وجودی که این مناظره‌ها وجود نداشت، رقابت بین رفسنجانی و احمدی نژاد چالش‌ها و گفتگوهای بسیاری را به دنبال داشت و افشاگری‌های احمدی نژاد درباره‌ی خانواده‌ی رفسنجانی در واقع از اولین دوره‌ی انتخاباتی، آغاز شده و محمود احمدی نژاد حملات خود به خانواده رفسنجانی را آغاز کرده بود. در چنین شرایطی طرح پیشنهاد معاون اولی از طرف احمدی‌نژاد برای فائزه‌ هاشمی خبری شگفت‌انگیز بود که پذیرش آن کمی دشوار است.
فائزه هاشمی همچنین با اشاره به فوت آیت‌الله هاشمی اظهار داشت خانواده‌ی هاشمی هنوز نسبت به شیوه فوت او مشکوک هستند و هنوز نپذیرفته‌اند که وی به مرگ طبیعی فوت کرده است. وی افزود خانواده‌ی هاشمی معتقدند که مرگ وی طبیعی نبوده است.
فائزه رفسنجانی همچنین در خصوص کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ اظهار داشت تاکید کرد وی قصد کاندیداتوری نداشته و افزود دلیل حضور وی در انتخابات این بوده است که به علت مراجعات زیاد وی احتمالا متقاعد شده است که در انتخابات شرکت کند. وی همچنین تخریب رفسنجانی توسط‌ اصلاح‌طلبان را عاملی مهم برای پیروزی احمدی نژاد دانست.
فائزه هاشمی همچنین با تاکید بر عدم شرکت در انتخابات اظهار داشت مشکل وی رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهیان و اینکه چه کسی می‌آید یا چه کسی نمی‌آید نیست، بلکه خاطرنشان کرد که علت عدم مشارکت وی در انتخابات بی نتیجه بودن فعالیت‌های اصلاحی در چارچوب جمهوری اسلامی است.
هاشمی همچنین در این نشست مجازی که نزدیک به ۲۰ هزارنفر به طور مستقیم و‌احتمالا نزدیک‌به ۵۰ هزارنفر به طور غیرمستقیم گوش می‌کردند،یادآور شد شرکت در انتخابات، مورد سواستفاده حاکمیت قرار می‌‌گیرد و نظام سطح مشارکت مردم را به عنوان حمایت از نظام تفسیر خواهد کرد. وی همچنین از سخنان ظریف درباره‌ی تشییع جنازه سلیمانی نیز که گفته بود شرکت مردم در تشییع جنازه وی به معنی حمایت مردم ازسبک مقاومت است، انتقاد کرد و یادآور شد شرکت در انتخابات هم مانند شرکت در تشییع جنازه می‌تواند موجب سوءاستفاده‌ی حاکمیت قرار گیرد.
فائزه هاشمی در بخش دیگری از اظهارات تند خود در خصوص حاکمیت و انتقاد از آن، با بیان این موضوع که خود برانداز نیست، گفت برای براندازان احترام قائل است و اگر این افراد می‌توانند به صورت مسالمت آمیز اقدام به براندازی کنند، اقدام آنها قابل تقدیر است.