روحانی تاکید بر احیای برجام درملاقات با وزیر خارجه روسیه

در پی سفر سرگئی لاوروف و در حالی که تلاش‌ها برای ایجاد توافق جدید بین ایران و امریکا و چالش‌ها پیرامون بازگشت امریکا به برجام ادامه دارد، حسن روحانی رئیس جمهوری ضمن اشاره به اهمیت روابط ایران و روسیه، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایران و روسیه برای بهبود روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد و با بیان این موضوع که این روابط به ویژه در حوزه‌ی اقتصادی و تجاری باید بهبود یابد، به اراده مقام‌های دو کشور برای ارتقای مناسبات تاکید کرد و اظهار داشت روابط دو کشور در راستای منافع متقابل و بدون تاثیرپذیری از فشارهای خارجی باید بهبود پیدا کند.
وی همچنین از علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه ای خبر داد و اظهار داشت این همکاری‌ها به عنوان اقدامی راهبردی می‌تواند با یکجانبه‌گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور مقابله کند.
روحانی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، اظهار داشت با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، بر ضرورت همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه تاکید کرد.
وی در ادامه با بیان چندباره‌ی این موضوع که برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، خاطرنشان کرد آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده است. وی تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام را لغو تحریم‌ها دانست.
روحانی در ادامه خواستار بازگشت فضای توافق به تعهدات و توافقات سال 2015 شد و تاکید کرد همه طرف‌های برجام، باید قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند. وی یادآور شد جمهوری اسلامی تاکید دارد که هرچه در آن زمان توافق شده باید پذیرفته شود. روحانی همچنین خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی نه حاضر است کمتر از آن را بپذیرد و نه دنبال آن است که بیش از آن را بدست آورد.
رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌های روسیه در زمینه کرونا و موفقیت روسیه در ساخت واکسن، خواستار تسریع روسیه در ارسال محموله‌های واکسن ساخت این کشور به ایران شد و همچنین بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی خط تولید مشترک واکسن در ایران تاکید کرد.
لاوروف نیز در این دیدار تاکید کرده است که از نظر مسکو راه حل مساله‌ی برجام، بازگشت بی قید و شرط و کامل آمریکا به برجام و اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و عمل به تعهدات از سوی امریکا است.
وی همچنین خاطرنشان کرد از نظر روسیه این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند. لاوروف افزود هرگونه سند تکمیلی و یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه‌ای یا توسعه نظامی می‌تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
گرچه روسیه و مقام‌های روسی همواره در گفتگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر اصرار روسیه بر حفظ منافع ایران در گفتگوهای بین‌المللی تاکید دارند، اما در سطح عمل کمتر از منافع ایران دفاع کرده‌اند و معمولا در تعامل با هم‌پیمان‌های غربی خود به ضرر ایران و به نفع هم‌پیمان‌های خود عمل کرده‌اند. روسیه در دوره‌های قبلی بارها به ضرر ایران حتی در شورای امنیت رای داده است و حتی از حق وتوی خود برای جلوگیری از صدور قطعنامه علیه ایران نیز استفاده نکرده است.