ظریف و چالشهای مسئله برجام و انتقاد از راهبرد اروپا در مورد طرف ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت جمهوری اسلامی مشکلی برای بازگشت به تعهدات برجامی ندارد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی طبق تاکید آیت‌الله خامنه‌ای هیچ مشکلی با بازگشت به تعهدات برجامی ندارد، خطاب به امریکایی‌ها گفت امریکایی‌ها باید بدانند نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی با آنان نخواهد داد و این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.
ظریف در اظهارات خود بر ضرورت بازگشت بدون توقف آمریکا به تعهدات خود تاکید کرد و تاکید کرد امریکا باید همه تحریم‌ها را رفع کند. ظریف خاطرنشان کرد ایران پس از راستی‌آزمایی اقدام امریکا، اقدامات خودش را خواهد کرد.
ظریف همچنین با اشاره به همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه در خصوص مقابله با کرونا ابراز امیدواری کرد بر اساس توافق بین دو کشور، تولید واکسن اسپوتنیک در ایران شروع شود و امکان خرید تعداد بیشتر این واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به اقدامات اخیر اروپایی‌ها اشاره کرد و با بیان این موضوع که اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته در اجرای تعهدات برجامی خود ناتوان بوده است، گفت اروپا با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داد که اروپا کم‌کم موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد.
ظریف ضمن اعتراض به اروپا به خاطر عدم محکومیت اقدامات امریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی ایرانی‌ها اظهار داشت اروپا به جای اعتراض جدی در خصوص اقدامی که علیه سایت غنی‌سازی تحت نظر آژانس انجام شده، با یک اظهار نظر نرم از کنار آن عبور کرده است. وی افزود این اقدامات موجب می شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که جایگاهی در دنیا ندارد.
وزیر امور خارجه ایران اتحادیه اروپا را دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا دانست و اظهار داشت اروپا برعکس، دنباله‌روی تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و اسرائیل است. وی این وضعیت را برای اروپا عاملی برای شرمندگی دانست.
ظریف اقدام اتحادیه اروپا در تحریم تعدادی از مقامات ایرانی را نیز اقدامی مخرب دانست و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با این اقدام برخورد خواهد کرد، به تصمیمات اخیر جمهوری اسلامی در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی در حال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی است که در این اقدام غیرقانونی حضور داشته‌اند.
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها قبل از هرچیز باید به فکر حیثیت خود باشند، تاکید کرد اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی‌تواند دنیا را موعظه کند.
ظریف در واکنش به اظهاراتش در خصوص تخریبی که در سایت نطنز رخ داده و اینکه این حادثه ۹ ماه فرایند غنی‌سازی را در این سایت عقب انداخته و دست مذاکره‌کننده‌های ایرانی را در مذاکرات خالی کرده، گفت جمهوری اسلامی در آینده‌ی نزدیک با سانتریفوژهای پیشرفته‌تر حرکت خواهد کرد.وی همچنین اسرائیل را مسئول حملات علیه نطنز دانست و این تصور اسرائیلی‌ها را که فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم‌های علیه ملت ایران شوند، اشتباه دانست و یادآور شد با این اقدامات دست ایران هم در مذاکره هم در آینده هسته‌ای قوی‌تر خواهد بود. ظریف در تلاش است تا چند ماه اینده به توافق نزدیک شود ولی با منع خامنه ای برای مذاکره مستقیم اوضاع برای توافق دوطرف سخت کرده است.