عراقچی، اعلام غنی سازی شصت درصدی و چالشهای مذاکرات با آمریکا در وین

عراقچی معاون وزیر امور خارجه که برای دور جدید مذاکرات نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است گفت حادثه نطنز عزم ما را برای هم پیشرفت در عرصه هسته‌ای و هم پیشرفت در عرصه مذاکرات قوی‌تر کرده است. وی افزود دست ما الان بر خلاف آنچه که ممکن است بعضی‌ها فکر بکنند در مذاکره بسیار پرتر است. ما دیروز اعلام کردیم به آژانس که یکهزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد. این جدای پنج هزار و شصت تا سانتریفیوژ موجود هست که ممکن است حالا تعدادی صدمه دیده باشد که هنوز مشخص نیست چقدر در اثر این حادثه صدمه دیده‌اند، آن‌هایی که جایگزین خواهد شد چند هزار تا هم بیشتر جایگزین خواهند شد و آمار ماشین‌ها در نظنز بالاتر خواهند رفت و مهم اینکه با ماشین‌های قوی‌تر و با کارکرد بهتر نسبت به گذشته این کار انجام خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد امروز هم نامه دیگری در زمان حضور من در وین به آژانس تحویل داده شد که ما غنی سازی شصت درصد را آغاز خواهیم کرد. غنی سازی شصت درصد یکی از نیازهای ماست برای تولید بعضی از داروهای خاص و بعضی از این داروها احتیاج به مواد غنی شده تا شصت درصد دارد توضیحات فنی اش را البته همکاران در سازمان انرژی اتمی خواهند داد، ولی ما امروز به آژانس اعلام کردیم که این کار صورت خواهد گرفت و ما از امروز غنی سازی را در سطح شصت درصد هم البته در حد نیاز خودمان که برای داروها هست آغاز خواهیم کرد؛ و این کار هم به پیش خواهد رفت. فضای مذاکرات در چنین فضایی است که ترسیم کردم.
وی افزود ما با قوت و قدرت در مذاکرات حاضر می‌شویم هدف ما رفع کلی تحریم‌ها است. باید رفع تحریم‌ها به صورت کامل صورت بگیرد راستی آزمایی بشود و بعد ایران به تعهدات خودش باز خواهد گشت. این موضع ماست و بقیه اش بستگی به این دارد که طرف‌های مقابل چقدر بخواهند در مقابل این موضع منطقی از خودشان همراهی نشان بدهند. ما اینجا نیستیم که وقت خودمان را تلف بکنیم باید پیشرفت ملموس صورت بگیرد و ما در پایان این دوره از مذاکرات با یک جمع بندی بتوانیم به تهران برگردیم. اگر مذاکره در وین در آن مسیری که ما می‌خواهیم جلو برود و بتوانیم سریع‌تر به فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد، برسیم طبیعی است که مذاکره ادامه پیدا می‌کند. درغیر این صورت حاضر به بازی‌های مذاکراتی نخواهیم شد .
ایران سعی کرده که با استفاده از فضای خرابکاری اسراییل درنطنز
مسئله غنی سازی شصت درصد را مطرح کند که گامی مهم درجهت نزدیک شدن به ساخت بمب است وامریکا در تلاش است که با توافق برجام این امکان ایران را سلب کند امری که اسراییل با ان مخالف است اسرائيل می‌گوید برنامه هسته‌ای تهران تهدیدی علیه موجودیت اسرائيل است و همه تلاش خودش را به گونه ای انجام داده است که جلو هر توافقی برای احیا برجام را بگیرد.