تماس تلفنی ایران و قطر و تلاش برای میانجیگری

حسن روحانی رییس جمهور عصر سه شنبه با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر تماس تلفنی داشت ودر گفتگو با وی گفت تنها روش موفق برای تامین امنیت ، صلح و وثبات در منطقه را حل و فصل مسائل از طریق مسالمت آمیز و مسئولیت پذیری و درنظر گرفتن منافع جمعی می دانیم و معتقدیم نظامی گری نمی تواند مشکلات منطقه را حل کند.وی از مواضع دولت قطر برلزوم حل و فصل مسائل و بحران های منطقه ای از جمله بحران یمن از طریق گفت وگو و مذاکره تاکید کرد گفت تنها روش موفق برای تامین امنیت ، صلح و وثبات در منطقه را حل و فصل مسائل از طریق مسالمت آمیز و مسئولیت پذیری و درنظر گرفتن منافع جمعی می دانیم و معتقدیم نظامی گری نمی تواند مشکلات منطقه را حل کند.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات اخیر در وین درخصوص موضوع هسته ای و تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت تنها راه، بازگشت آمریکا به برجام و لغو همه تحریم ها و عمل به کلیه تعهدات براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و بی تردید، پس از این اقدام از سوی آمریکا، ایران نیز به همه تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.
امیر قطربا استقبال از آغاز مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین ، گفت کشورش از مسیر گفت و گو و مذاکره برای حل و فصل مشکلات استقبال می کند و امیدوار است همه طرف های برجام با بازگشت به تعهدات خود موجبات احیای این توافق بین المللی چند جانبه را فراهم کنند.وی همچنین از روحانی برای سفر به قطر دعوت کرد وابراز امیدواری کرد در این سفر مقامات دوکشور به صورت حضوری و از نزدیک درخصوص مسائل مورد علاقه دو جانبه و منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کنند.
قطر در جستجوی میانجیگری برای رابطه ایران با عربستان و نیز رابطه ایران با امریکاست . قبلا هم وزیر خارجه اش هم چنین دعوتی از ایران برای مذاکره با امریکا هم کرده بود. مخالفت خامنه ای در هر دو مورد عربستان و امریکا یکی از موانع حل اختلافات ایران با این دوکشور شده است