گام نخست مهندسی انتخابات ریاست جمهوری با منع کاندیداتوری سید حسن خمینی

در ادامه‌ی بحث‌هایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی و همچنین فضاهای سیاسی درباره‌ی کاندیداتوری سید حسن خمینی نوه‌ی آیت‌الله خمینی بالا گرفته است، برادر او یاسر خمینی از عدم کاندیداتوری حسن خمینی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 خبر داد.
یاسر خمینی همچنین با بیان این موضوع که تعداد زیادی از دوستداران ایت‌الله خمینی با این ایده که حضور وی در نهاد ریاست جمهوری می‌تواند یک وحدت جامع در سطح کشور ایجاد کند و همه‌ی کشور را با هم متحد کند، اظهار داشت با وجود ای گفتگوها وی چنین پیشنهادی را نپذیرفته بوده است.
همچنین بنا بر اظهارات یاسر خمینی، سید حسن خمینی در حال بررسی جوانب امر و مشورت با افراد مختلف برای تصمیم‌گیری در خصوص کاندیداتوری ریاست جمهوری بود.
به گفته‌ی یاسر خمینی، حسن خمینی روز دوشنبه برای انجام دیدارهای معمول و منظم خود با آيت‌الله خامنه‌ای به دیدار وی رفته و آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار وی را از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع کرده است. علی خامنه‌ای در این دیدار کاندیداتوری حسن خامنه‌ای را به صلاح ندانسته و از وی خواسته است که در شرایط فعلی به صحنه‌ی انتخابات ورود نکند. به گفته‌ی یاسر خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار تاکید کرده است که حسن خمینی را مانند فرزند خود می‌داند و به همین دلیل وی را از حضور در عرصه انتخابات منع می‌کند. یاسر خمینی در پی این اظهارات تاکید کرده است که با توجه به توصیه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای طبیعی است که وی تصمیمی برای کاندیداتوری نخواهد داشت.
این واکنش‌ها در حالی صورت گرفته است که در فضای گفتگوهای انتخاباتی، بسیاری در تلاش بودند تا سیدحسن خمینی را کاندیدای مورد قبول و‌مورد اجماع اصلاح‌طلبان و‌ به ویژه کاندیدای ویژه‌ی حزب اتحاد ملت معرفی کنند.
گرچه افراد شاخص در حزب اتحاد ملت به صراحت، این موضوع را که حسن خمینی کاندیدای حزب اتحاد ملت است، رد کردند. گرچه به گفته‌ی برخی از اعضای حزب اتحاد ملت، چنانچه سید حسن خمینی به عنوان کاندادی حزب اجماع ساز اصلاح طلبان مطرح می‌شد، ممکن بود کاندیدای اول نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان باشد.
در هر حال اقدام‌ آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ممانعت از کاندیداتوری حسن خمینی همه‌ی تحلیل‌ها را خنثی کرده است، ضمن اینکه بار دیگر این موضوع را به طور جدی مطرح کرده است که دایره‌ی گزینش قبل از انتخاب مردم روز به روز تنگ‌تر می‌شود و‌علاوه بر شورای نگهبان تایید خامنه‌ای برای حضور افراد در انتخابات را نیز به یک‌مرحله‌ی تاثیرگذار در انتخابات تبدیل کرده و ‌در عمل حتی قبل از گزینش شورای نگهبان افراد را از عرصه‌ی رقابت حذف می‌کندودر نتیجه شایبه مهندسی انتخابات ریاست جمهوری را بیش از گذشته تقویت میکند