حمله سایبری اسراییل به تاسیسات برق نطنز

یک روز پس از جشن جمهوری اسلامی به مناسبت پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای و یک روز پس از افتتاح برخی تاسیسات هسته‌ای توسط رئیس جمهور، و در حالی که به تازگی اولین مرحله‌ی مذاکرات هسته‌ای در وین انجام شده است، حمله سایبری اسراییل به تاسیسات برق هسته‌ای نطنز که به خرابکاری در تاسیاسات برف این منطقه منجر شده است شرایط را برای ایران بغرنج کرده و مذاکرات بین ایران و کشورهای ۵+۱ را نیز با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است.
به گفته‌ی مقام‌های جمهوری اسلامی در پی این حمله به تاسیسات اتمی نطنز بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز آسیب دیده است. علی اکیر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در واکنش به این اقدام که صبح روز یک شنبه رخ داده است، این اقدام را دلیل موفقیت مذاکرات در وین عنوان کرد و اظهار داشت حمله علیه مرکز غنی‌سازی نطنز نشان‌دهنده‌ی شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای است.
وی همچنین عنوان کرد اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز نشان‌دهنده‌ی موفقیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است.
صالحی با اشاره به اینکه در روز ملی فناوری هسته‌ای آخرین دستاوردهای دانشمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده و همزمان چشم‌انداز رفع تحریم‌ها هم آشکار شده است، این عوامل را در حمله به تاسیسات اتمی نطنز تاثیرگذار دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اینکه این اقدام را تروریسم هسته‌ای نامید، از جامعه‌ی بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست با این اقدام برخورد کنند. وی همچنین حق جمهوری اسلامی را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانست.
وی افزود جمهوری اسلامی ایران برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، با جدیت به گسترش فناوری هسته‌ای و همزمان تلاش برای رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.
در همان حال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن به کاشان سفر کرده است در حین بازدید از این محل دچار حادثه شده است. بنا بر گزارش‌ها وی مچ پا و سر دچار شکستگی شده است.
اطلاعاتی در خصوص جزئیات آسیب‌دیدگی سخنگوی انرژی اتمی منتشر نشده است، اما برخی گمانه‌زنی‌ها وقوع این حادثه را بی‌ارتباط با حمله به تاسیسات اتمی نطنز نمی‌دانند.
این حمله به تاسیسات اتمی نطنز بار دیگر بهانه برای تندروها در جمهوری اسلامی فراهم کرده که با بهانه قرار دادن این اقدام، تیم مذاکره کننده را به خاطر انجام مذاکرات مورد انتقاد قرار دهند و خواستار توقف مذاکرات شوند. این در حالی است که اسرائیل بی‌آنکه مستقیما مسئولیت این حمله را بپذیرد، در نخستین ساعت‌های این حمله‌، آن را حمله‌ی سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران عنوان کند.
در همان حال تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی نیز ضمن ابراز خشنودی از این اقدام اسرائیل، از وی به خاطر حمله به تاسیسات اتمی نطنز تشکر کرده و آن را نشان‌دهنده‌ی موفقیت اسرائیل در به زانو درآوردن جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
برخی از حامیان تندروی جمهوری اسلامی نیز این حملات را بهانه‌ای برای حمله به دولت قرار داده و با استناد به این حملات عنوان کرده‌اند که جمهوری اسلامی باید مذاکرات با غرب در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای و توافق احتمالی در این خصوص را بلافاصله متوقف سازد.
ظاهرا اسراییل هدفش خارج ساختن ایران از مذاکرات برجام کنونی است . و قصد دارد اراده خود را در شکست مذاکرات برجام محقق سازد . مقامات جمهوری اسلامی هنوز موضع تند روانه ای اتخاذ نکرده اند ولی ممکن است که این در روزهای اینده تغییر کند .