سخنگوی وزارت خارجه، انتقام از اسراییل در زمان و طرق مناسب

.در حالیکه روزنامه نیو یورک تایمز مدعی است که ابعاد خرابکاری سایبری اسراییل به تاسیسات نطنز بسیار وسیع بوده و کل برق مجموعه ذرا از کار انداخته و حداقل نه ماه کار مجموعه غنی سازی را به تاخیر انداخته است . امروز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سعید خطیب‌زاده در یک کنفرانس خبری در واکنش با بیان اینکه این اتفاق توان هسته‌ای ایران را کم نمی‌کند، خاطرنشان کرد: تمامی سانتریفیوژهایی که بر اثر این حادثه از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند که با ماشین‌های پیشرفته جایگزین می‌شوند و ایران در دام مکارانه آنها نمی‌افتد. البته اسرائیل با این اقدام تلاش کرد از مردم ایران به دلیل صبر و رفتار حکیمانه ، انتقام بگیرد. رفتار ایران انتقام از اسرائیل خواهد بود که در زمان خودش انجام می‌شود.
وی درباره ابعاد حادثه نطنز گفت میزان خسارت‌ها باید با توجه به تست ماشین‌ها تعیین شود ولی هر ماشینی که خراب شده باشد، ماشین‌های جدیدتری جایگزین آنها می‌شود. میزان خسارت‌ها را هم باید سازمان انرژی اتمی مشخص کند
وی درباره اقدامات ایران برای جلوگیری از تکرار حادثه نطنز گفت در شرایط حساس کنونی و اقدامات گردن‌کشانه اسرائیل، طبیعت آنها این است که حساسیت بیشتر و مضاعف باشد. تنها هم مراکز هسته‌ای نیست. متاسفانه شهید فخری‌زاده هم طی ماه‌های گذشته ترور شدند. دستگاه‌های ذیربط پاسخ لازم را خواهند داد.
وی درباره پیگیری حقوقی و سیاسی حادثه نطنز از سوی ایران گفت براساس منشور ملل متحد و بند ۵۱ آن، حق دفاع مشروع ایران وجود دارد. این اقدام تروریسم هسته‌ای بود که می‌توانست به فاجعه انسانی منجر شود لذا ذیل جنایت بشریت قرار می‌گیردد. پاسخ‌های مختلف به این اقدام باید داده شود. برخی پاسخ‌ها به مراجع بین‌المللی هستند.
وی افزود وزیر امور خارجه و نمایندگی ایران در نیویورک پیگیر این موضوع است و امروز یا فردا اقدامات اعلام می‌شود. برخی اقدامات نیز در مسیر غیر آشکار خود انجام خواهد شد که شاید هیچ‌گاه گفته نشود.
وی درباره سکوت آژانس در برابر اقدام اسرائیل در سایت نطنز گفت آنچه در نطنز رخ داده و آنچه اسرائیل انجام داده آژانس و مراکز بین‌المللی باید وظایف خود را انجام دهند و نه تنها محکوم کردن بلکه جلوگیری از این دست اقدامات است. اما مسیر اسرائیل کاملا روشن است.
وی گفت اینکه از نخست‌وزیر این رژیم می‌شنوید که هر اقدامی انجام می‌دهد تا تحریم‌ها رفع نشود، یعنی آنها دوست دارند با انتقام از ملت ایران به اهداف خود برسند که البته خیال خام آنها است.
وی افزود مدیریت رفتارمان در اختیار خودمان است ولی اسرائیل همانند قبل جواب خود را خواهد گرفت. فرقش این است که اسرائیل دوست دارد بیش از اندازه حرف بزند ولی دوستان ما کاری که لازم است را انجام می‌دهند و آنها متوجه این مسئله می‌شوند.
وی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای در وین رخ نمی‌دهد، گفت آنچه در وین در حال انجام است مذاکره هسته‌ای نیست بلکه گفت‌وگوهای تکنیکی برای رفع تحریم‌ها است. درباره برجام یک بار مذاکره کردیم. بندهای برجام مشخص شده است. آنچه است، رفع تحریم‌ها است و همانطور که رهبری گفتند، اگر ساعتی زودتر لغو شود، انجام می‌شود.
وی درباره لغو تحریم‌های آمریکا یادآور شد ‌سیاست ایران در موضوع بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آمریکا در چهار سال گذشته و در دو ماه و اندی که دولت جدید این کشور بر سرکار آمده، با هدف از بین بردن برجام و تمامی منافعی ایران که ذیل توافق تعریف می‌شود، تمامی تلاش خود را کرده است. بنابراین تفاوتی بین تحریم‌ها وجود ندارد و مقامات آمریکایی از اعمال تحریم‌ها برای فشار حداکثری سخن گفته‌اند.
وی افزود فاصله‌گذاری‌هایی که درخصوص تحریم‌ها شنیده می‌شود، مسموع نیست. شاهد مشکلات شناختی از مقامات آمریکایی هستیم. مسیر اقدامات آنها باید کامل باشد تا ایران پاسخ دهد.
وی همچنین درباره سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به تهران عنوان کرد:‌یکی از موضوعات مهم رفع انسداد از منابع مالی ایران است. اینها بدهی قطعی کره جنوبی است و ربطی به تحریم‌های آمریکا نیست. روابط از این بی عملی و رویکرد ضربه خورده است.
بنظر میرسد موفقیتهای مذاکرات در وین به گونه ای بوده است که اسراییل را به واکنش وادار کرده است . در چنین وضعییتی هر گونه اقدام تندی از سوی ایران میتواند مذاکرات را کاملا از مدار خارج کند .