مصاحبه همتی با کارشناسان، عدم پاسخ به سوالهای کلیدی و رفع مسئولیت از خود

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی پنج شنبه شب در کلاب هاوس در برنامه ای متعلق به اقتصاد ان لاین در مورد سوالات کلیدی و مهم بدون پاسخ روشن به گونه ای سخن گفت که گویی او ماشین امضاست و برخی سوالها را نیز پاسخ نداد و دریک مورد هم سوال کننده را از صحنه سوال بیرون کردند سوال در مورد گزارش مالی دولت از منابع آزادشده بعد از توافق برجام و میزان خسارتهای مربوط به تحریم هسته ای طی سالهای گذشته ونیز نحوه پیگیری مربوط به واردات صدهزار خودرو با ال سی های قلابی که در زمان وزارت شریعتمداری رخ داد بود که وی اینها را شایعات ترامپ دانست و سوال کننده را از صحنه خارج کردند و به دیگر سوالها هم پاسخ نداد .
همتی در این مصاحبه گفت خروج از لیست سیاه را منوط به تصویب لوایح FATF دانست و اظهار داشت و گفت تصویب FATF در جایی غیر از نهادهای اقتصادی صورت می‌گیرد. وی افزود اگر تصمیم‌گیرنده خود او بود حتما آن را تایید می‌کرد.همتی افزود FATF جزئی از ضرورت‌های فعالیت بانکی است. وی خاطرنشان کرد اگر FATF در زمان لغو تحریم‌ها برداشته نشود، کشور در مبادلات بانکی دچار مشکل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حضور در چین یا ایران برای وی اهمیتی نداشته و فقط خدمت به مردم برایش اهمیت داشته است، با ابراز خشنودی از اینکه سختی 32 ماه مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفته است، به سخت بودن زندگی مردم در این ماه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت تحریم برای مردم بسیار سخت بوده است.
همتی افزود همکاری مردم و پشتیبانی آیت‌الله خامنه‌ای مانع از شکل‌گیری مشکلات جدی‌تر برای کشور شده و این همکاری‌ها موجب شده است که کشور بتواند پیچ اصلی مشکل را رد کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا وقتی که دولت روی کار است بتواند فشار و آرامش را برای مردم بیاورد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکلات بازار ارز با افزایش قیمت بنزین شروع شده است، سال 99 را سالی بحرانی برای بازار ارز دانست و در عین حال خاطرنشان کرد اتفاقات سال 98 و 99، کار مدیریت ارز را دشوارتر کرده است.
وی در ادامه مشکلات سال 1399، من جمله کرونا، کاهش شدید قیمت نفت جهانی، قطع صادرات به دلیل کرونا، کاهش شدید قیمت بنزین و کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فولاد را از جمله دلایل موثر بر بازار ارز در کشور دانست و گفت همه‌ی این عوامل شوک‌های شدیدی به بازار ارز وارد کرده است.
همتی در این گفتگو تصویب قطعنامه ضد جمهوری اسلامی در شورای حکام، درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه و نیز تحریم ثانویه بانک‌های ‌کشور را از جمله دیگر عواملی دانست که در سطح بین‌الملل به بازار ارز ایران ضربه وارد کرده است. وی فروش اوراق را از جمله دیگر راهبردهایی دانست که بانک مرکزی از طریق آن توانسته است کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کند. همتی خاطرنشان کرد فروش اوراق بانک مرکزی با وجودی که به دلیل کم‌فروشی وزارت اقتصاد، به مقدار کافی فروخته نشده است، تا 35 درصد از افزایش نقدینگی جلوگیری کرده است.
رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به شایعاتی که در خصوص مداخله بانک مرکزی در بازار ارز وجود دارد، مداخله بانک مرکزی در بازار را رد کرد و اظهار داشت بانک مرکزی اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارد. وی افزود دو سوم واردات کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین می‌شود. . وی همچنین در مورد منابع هرینه شده در بانکهای متعلق به سپاه که عملا ورشکست شدند از جمله بانک قوامین که در هم ادغام شدند . سخنی از میران پولی که هزینه کرده است که نزدیک به شصت هزار میلیارد تومان بوده است .مطرح نکرد .
همتی با اشاره به وجود دو میلیارد از منابع ایران در بانک جهانی، ۵ میلیارد دلار وام بانک جهانی را حق ایران از صندوق بین‌المللی پول دانست و اظهار داشت با لابی آمریکایی‌ها، صندوق حتی نتوانست این درخواست ایران را در بورد مطرح کند. همتی همچنین حضور خود در جلسات هیات دولت را در راستای کاهش بار مالی بانک مرکزی دانست و اظهار داشت ساختار اقتصادی در کشور به گونه‌ای است که رئیس بانک مرکزی برای کاهش مشکلات صورت می‌گیرد، نه اصلاح ساختارهای اقتصادی کلان در کشور. وی در عین حال اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد شرایط بحرانی کشور به گونه‌ای است که با وجودی که این تمایل وجود دارد، اما برای بانک مرکزی این امکان مهیا نیست که مشکلات ساختاری کشور در حوزه‌ی اقتصادی را مرتفع کند.
رئیس کل بانک مرکزی به مخالفت خود با ارز 4200 تومانی اشاره کرد و اظهار داشت وی با وجود مخالفت، به دلیل تابعیت از دولت ناگزیر از اجرای سیاست‌های دولت و من جمله تبعیت از ارز 4200 تومانی بوده است. همتی در ادامه خاطرنشان کرد هیچ یک از منابع ارزی ایران در کره آزاد نشده است، وی در عین حال تاکید کرد در صورتی هم که این منابع در کره آزاد نشود، بحرانی برای ایران رخ نمی‌دهد و ایران قادر به مدیریت مسائل اقتصادی خود است.
گرچه عبدالرضا همتی در این گفتگوی رودردو با کارشناسان و متخصصان اقتصادی و تحلیل‌گران، مداخله‌ی بانک مرکزی در بازار را تکذیب کرد و اظهار داشت وی طرفدار سرکوب ارز در بازار نیست، اما به گفته‌ تحلیل‌گران اقتصادی، رویکرد بانک مرکزی در خصوص مداخله در بازار ارز و استفاده از نوسانات اررزی برای رفع بخشی از مشکلات خود، معضلی است که در تمامی دوره‌ها، بانک مرکزی درگیر آن بوده است و به عنوان یکی از سیاست‌های جگایگزین اقتصادی در شرایط بحراتنی و به منظور تقویت تاب‌آوری اقتصادی کشور و منابع بانک مرکزی از آن استفاده کرده است و گرچه تمامی متخصصین می‌دانند که عبدالرضا همتی طرفدار بازار آزاد است، حتی در حوزه‌ی ارز، اما این موضوع نیز به خوبی از نظر کارشناسان و متخصصان ارزی پذیرفته شده است که رئیس کل بانک مرکزی با وجود اختلاف دیدگاه در خصوص مداخله‌ی بانک مرکزی در بازار ارز، اما به واسطه‌ی چالش‌های صریحی که پیش روی بانک مرکزی و دولت وجود دارد، بارها بر خلاف جایگاه خود در خصوص نحوه مدیریت بر منابع ارزی و مالی در کشور عمل کرده و سیاست‎‌هایی را پیش برده که بتواند شرایط نابسامان و بحرانی را تا حدودی بسامان سازد نه آنکه لزوما سیاست‌های مورد قبول خود را در کشور پیاده کند