عراقچی، خوشبینی برای رفع تحریم‌ها، ادعای مذاکرات سازنده، ابهام در آینده

در ادامه‌‌ی بحث‌ها پیرامون انجام مذاکرات در وین در خصوص بازگشت امریکا به برجام، عباس عراقچي معاون وزير خارجه ایران و رئيس هيئت مذاکره‌کننده‌ی ایرانی در وين، در مصاحبه‌ای به ملاقات با گروسی مديرکل آژانس انرژي اتمي اشاره کرد و ديدارهاي صورت‌گرفته در این خصوص را سازنده و رو به جلو خواند.
عراقچی در این مصاحبه ضمن اشاره به ملاقات مثبت خود با گروسی، به مذاکراتی که در این خصوص در جریان است اشاره کرد و اظهار داشت در صورتی که در جریان مذاکرات، توافق‌ها و جمع‌بندی‌هایی صورت پذیرد، وظایفی به عهده‌ی آژانس قرار می‌گیرد که آژانس باید بتواند وظایف خود را در این خصوص به موقع انجام دهد. عراقچی خاطرنشان کرد از این نظر لازم بود وی در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار گیرد و هماهنگی بیشتری در این خصوص صورت پذیرد.
عراقچی همچنین با بیان این موضوع که بین ایران و آژانس در خصوص دیگر مسائل نیز بحث‌هایی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، گفت در خصوص این مسائل هم بین ایران و آژانس هماهنگی صورت گرفته است.
معاون وزیر امور خارجه خبر توقف همکاری‌های فنی ایران و آژانس را تکذیب کرد و با اشاره به اینکه همکاری‌های بین ایران و آژانس همچنان در جریان است، همکاری‌های بین ایران و آژانس را در دو سطح دانست و گفت همکاری‌ها با آژانس هم در زمینه‌ی راستی‌آزمایی و هم کمک‌های فناوری تکنولوژیک ادامه خواهد یافت.عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش به همکاری‎‌های ایران با آژانس در زمینه‌ی ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت آژانس در زمینه‌ی برخی تجهیزات کمک‌هایی به ایران کرده است.
یکی از نکات مهم مورد اشاره عراقچی در این بحث، اشاره‌ی وی به کنار گذاشته شدن بحث گام به گام، اقدامات اولیه است که به گفته‌ی وی مدت‌هاست کنار گذاشته شده است. وی افزود در حال حاضر کاری که توسط تیم ایران در حال انجام است، این است که درباره‌ی برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به طور دقیق مذاکره صورت پذیرد . وی البته تاکید کرد این اقدامات طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است. بر اساس اظهارات عراقچی، بخش مهمی از گفتگوها در این خصوص است که چه تحریم‌هایی با چه مشخصاتی و چگونه باید لغو شوند.
وی با اشاره به ضرورت بحث‌های شفاف در این خصوص، اظهار داشت همه موارد توسط کارگروه‌ها در حال انجام است و به محض آماده شدن و توافق در خصوص لغو مجموعه تحریم‌ها اقدامات برای لغو یکباره‌ی تحریم‌ها شامل تحریم‌های برجامی و تحریم‌های دوران ترامپ، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.
عراقچی یادآور شد همچنین مجموعه اقداماتی هم که ایران باید انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد مشخص خواهد شد و پس از آن ترتیب و توالی اقدامات نیز مشخص و ارائه می‌شود.
این عضو تیم ارشد مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای ابراز امیدواری کرد در ادامه‌ی مذاکرات جمع‌بندی‌های لازم و همچنین راستی‌آزمایی‌های لازم در خصوص اقداماتی که ایران برای بازگشت به تعهدات و امریکا برای لغو تحریم‌ها باید انجام دهند صورت خواهد پذیرفت.
وی به فعالیت‌های کارگروه‌ها در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد هیات‌ها پس از ارزیابی کار کارگروه‌ها توسط کمیسیون مشترک به کشورهای خود باز خواهند گشت و هفته آینده بار دیگر برای ادامه مذاکرات به وین خواهند آمد.
عراقچی در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار شود تا در نهایت جمع‌بندی لازمی که مطلوب جمهوری اسلامی است و منافع کشور را تامین می‌کند انجام شود.
وی خاطرنشان کرد فعلا نمی‌توان نتیجه‌ی نشست‌ها و مذاکرات و مثبت یا منفی بودن آنها را به طور قطع بیان کرد اما در عین حال اظهار داشت نتیجه مذاکرات قطعا منفی نبوده و رو به جلو و سازنده بوده است.
این اظهارات عراقچی در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اشاره کرده‌اند که جز لغو یک باره‌ی تحریم‌ها هیچ راهکاری را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود نمی‌پذیرند. حال به گفته‌ی تحلیل‌گران، اظهارات عراقچی در خصوص برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و راستی‌آزمایی در این خصوص در حالی عنوان می‌شود که با تاکیدهای پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی تفاوت فاحشی دارد.
جمهوری اسلامی با موقعییت دشواری روبروست که حاضر نیست قبول کند که اتخاذ سیاستهای کنونی در حوزه هسته ای و منطقه ای علت اصلی مشکلات کنونی است که هزینه هایش را مردم میپردازند .