روحانی و ادعای مقابله موفق با کرونا

در پی ارائه‌ی گزارش روسای کمیته‌های بهداشت و درمان، امنیتی – اجتماعی و قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، و گزارشی که در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری در کشور و وضعیت رنگ‌بندی شهرها و استان‎ها ارائه شد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، ضمن تاکید بر اجرای موارد پیشنهادی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا راه اصلی خروج از وضعیت بحرانی در کشور را رعایت همه دستورالعمل‌ها دانست و اظهار داشت تجربه‌های گذشته حاکی از این است که تنها راه خروج از این وضعیت بحرانی رعایت دستورالعمل‌هاست.
حسن روحانی ضمن بیان این موضوع که رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مقابله با کرونا مهم‌ترین دلیل ایجاد وضعیت کنونی است، هماهنگی و انسجام در تصمیمات و اقدامات لازم در مدیریت مقابله با کرونا را یک اصل ضروری دانست و با اشاره به اینکه اگر همه اقدامات در چارچوب مصوبات ستاد ملی از سوی مردم، اصناف و دستگاه‌ها به دقت اجرا می‌شد این وضعیت ایجاد نمی‌شد، به حمایت همه‌جانبه‌ی معنوی و مادی دولت از کادر درمان در یکسال گذشته و در جریان مقابله با پاندمی کووید 19 اشاره و خاطرنشان کرد دولت طی مدت مقابله با این ویروس اجازه نداده است که در جنگ اقتصادی و فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال محدودیت‌های کرونایی، حمایت‌های مادی و معنوی از کادر سلامت و درمان متوقف شود.
حسن روحانی همچنین بی‌آنکه به نقش دولت در مدیریت کرونا و نقشی که در ایجاد این وضعیت داشته است اشاره کند، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه در زمینه لزوم پرهیز از عادی‌انگاری را ضرروی دانست و آن را عاملی ضروری برای کنترل شرایط بحرانی دانست. وی در عین حال خاطرنشان کرد در فرایند اطلاع‌رسانی باید دقت شود که از ایجاد نگرانی بیهوده و غیر واقعی جلوگیری شو. وی افزود بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، جریان اطلاع‌رسانی‌ها و مدیریت افکار عمومی در مقابله با ویروس کرونا باید متمرکز، ‌سازماندهی‌شده، منظم و شفاف باشد.
بر اساس گزارش‌های ارائه شده از طرف روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، ستادهای استانی در مراکز و شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی موظف به اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا شده و موظف شده‌اند که مطابق با طرح مدیریت هوشمند، تمامی محدودیت‌های لازم را در بخش‌های اصناف، ترددها و نحوه حضور کارمندان در ادارات اعمال کنند. همچنین بر اساس این طرح دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز موظف به اعمال نظارت‌های لازم شده‌اند.
این دستورالعمل‌ها در حالی ارائه می‌شوند که تقریبا تمامی شهرهای کشور در وضعیت قرمز و بحرانی هستند، و این دستورالعمل‌ها هرچه که باشند قبل از رسیدن شهرها به چنین وضعیت بحرانی‌ای باید اجرا و پیاده می‌شدند نه پس از آنکه شهرها در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.
بیش از یک سال از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و علیرغم تذکرهای گسترده‌ی کارشناسان و متخصصان اجتماعی در خصوص ضرورت اطلاع‌رسانی .و آگاهی‌بخشی گسترده در خصوص اقدامات لازم در خصوص کرونا و سبک زندگی جدیدی که افراد باید در چنین شرایطی در پیش بگیرند، جمهوری اسلامی ایران و دولت هیچ گونه اقدام گسترده و تخصصی در خصوص اطلاع رسانی انجام نداده ان و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علیرغم انکه مورد استفاده‌ بسیاری از مردم قرار دارد نه تنها اقدامی در خصوص اطلاع رسانی .آموزش انجام نداده است بلکه با ارائه رفتارهای غلط دهنیت های نادرستی را نیز در مردم ایجاد کرده است.
تقریبا در تمامی برنامه های تلویزیونی افراد در شوهای تلویزیونی و درحالی که چندین نفر در کنار هم حضور دارند یا از ماسک استفاده نمی کنند و یا انکه ماسک ها تنها بخشی از صورت آنها را می پوشاند که به گفته کارشناسان الگویی غلط و نادرست از نحوه استفاده از ماسک را به مردم ارائه می کند. ضمن اینکه هیچ گونه اموزش مشخصی هم در این خصوص به مردم ارائه نمی شود . در همان حال محدودیت های لازم که باید به مردم خطر پیش رو را گوشزد کند اعمال نمی شود و حتی اماکن مذهبی طی روزهای اخیر نه تنها تعطیل نشده بلکه خود به یک بستر بالقوه برای شیوه و گسترش بیماری تبدیل شده اند وبر خلاف اقدامات محدود کننده دولت در سال گذاشته تمامی این محدودیت ها در سال جدید حذف شده و شرایط برای شیوع گسترده بیماری فراهم شده است.
این در حالی است که برای دولت امکان بررسی و شناسایی بیماران و اعمال محدودیت بر آنها و جلوگیری از تردد افراد بیمار به خوبی فراهم است و دولت حتی اگر نخواهد مسئولیت خود را در خصوص شیوع بیماری بپذیرد، می تواند حداقل با اعمال سخت گیرانه تردد بیماران تا حدودی از گسترش بیماری جلوگیری کند.