چالشهای انتخاباتی، سپاه پاسداران نامتحد و مجادله ناتمام بر سر سعید محمد

واکنش‌ها به کاندیداتوری سعید محمد رئیس سابق خاتم الانبیا و چالش پیرامون استعفا یا برکناری وی همچنان ادامه داردو نشان داد بر خلاف ادعاهایی که مطرح میشود اکنون سپاه پاسداران کاملا نامتحد و شقه شده حول حمایت از کاندیداهای ریا ست جمهوری است
در حالی که یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه دلیل جداشدن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم را تخلف عنوان کرده بود، یک روز بعد از اعلام این موضع‌گیری با تکذیب سخنان پیشین خود اعلام کرد منظور وی از تخلف سعید محمد، انجام اقدامات تبلیغاتی و انتخاباتی توسط وی بوده است. جوانی در تکذیبیه‌ی خود عنوان کرده است که سپاه مشارکتی در انتخابات ندارد و به همین دلیل اقدام سعید محمد را تخلف نامیده است. این در حالی است که قبل از تکذیب جوانی، سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه تکذیب وی را پیش‌بینی کرده و گفته بود هرکس می‌گوید سعید محمد تخلف کرده است، باید دقیق بگوید که چه تخلفی انجام شده است. وی همچنین تاکید کرده بود که آنچه که بیان شده برداشت شخصی معاون سپاه بوده و ممکن است نظر رسمی سپاه این نباشد.
همچنین رمضان شریف تاکید کرده است که سپاه هیچ کاندیدایی را تایید یا تخریب نمی‌کند و وظیفه خود را مطابق قوانین جاری کشور انجام می‌دهد. سخنگوی سپاه همچنین یادآور شده است که سپاه دعوت از مردم برای حضور حداکثری در انتخابات و کمک به برقراری امنیت در انتخابات را وظیفه خود می‌داند و از این موضع دفاع می‌کند.
پیش از سردار رمضان شریف، حمیدرضا ترقی عضو موتلفه اولین کسی بود که استعفای سعید محمد را تکذیب کرده و گفته بود وی به دلیل تخلف از سپاه برکنار شده و استعفا نداده است. گرچه وی هم پس از یک روز اظهارات خود را تکذیب کرده بود.
برخی تحلیلگران دلیل رویکرد متناقض سپاه نسبت به سعید محمد را، سردرگمی سپاه از یک سو نسبت به حضور سپاه در انتخابات و از سوی دیگر سردرگمی نسبت به تعدد داوطلبانی است که از سپاه کاندیدای کاندیداتوری ریاست جمهوری هستند. همزمان با سعید محمد، دهقان و قاسمی نیز دیگر کاندیداهای سپاه هستند که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که سپاه نسبت به کاندیداتوری دهقان یا قاسمی رویکرد مثبت‌تری دارد تا نسبت به سعید محمد.
برخی از تحلیل‌گران دلیل واکنش‌های ضد و نقیض در سپاه درباره‌ی سعید محمد را وجود انشقاق در سپاه بر سر کاندیدای واحد سپاهی می‌دانند و در عین حال این بحث را مطرح می‌کنند که بخشی از بدنه سپاه با سعید محمد زاویه دارد و قصد حمایت از وی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری را ندارد و به همین دلیل واکنش‌ها نسبت به وی نیز متناقض و متفاوت است.
این واکنش‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که سعید محمد همزمان با اعلام پیش کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته بود برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی و راه‌اندازی ستاد انتخاباتی از قرارگاه خاتم استعفا داده است.
در پی تکذیب این اظهارات توسط افراد مختلفی در سپاه و همچنین حمیدرضا ترقی، دفتر سعید محمد در واکنش به اظهارات سردار جوانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد وی مرتکب هیچ تخلفی در فعالیت‌های انتخاباتی خود نشده است. در این بیانیه تاکید شده است دلیل استعفای سعید محمد، عدم شائبه‌ی حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه بوده است. همچنین در بیانیه دفتر سعید محمد تاکید شده است که اظهارات سردار جوانی تحلیل شخصی وی بوده و موضع سپاه نیست. بنظر میرسد شانس حضور سعید محمد کاهش یافته است و فعالیتهای تبلیغاتی وی نیز در فضای مجازی کاهش یافته است .