روحانی، شعارهای متناقض با رهبر درمورد موفقیت اقتصادی و تلاش برای رفع تحریم

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز یک شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به اقدامات و برنامه‌هایی که برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‏ها، مانع‏زدایی‏ها، شعار ارائه شده توسط خامنه‌ای را تداوم شعار سال‌های اخیر دانست و اظهار داشت این شعار را حامل پیام ثبات و استمرار نگاه حمایت از تولید در سیاست‌های کشور دانست و گفت حمایت همه جانبه از تقویت تولید و بهبود فضای کسب و کار از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی اظهار داشت تحقق این شعار به همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربط و قوا بستگی دارد.
حسن روحانی همچنین رفع موانع و پشتیبانی از تولید را مستلزم اقدامات عینی و عملی دانست و تاکید کرد این خواسته نباید صرفا در مقام سخن و حرف محصور بماند. وی تاکید کرد برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای رفع موانع تولید باید با سرعت و خارج از روال پیچیده و زمان‌بر بروکراتیک و دیوان‌سالارانه صورت پذیرد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر ضرورت شنیدن سخن فعالان اقتصادی به عنوان یک عامل ضروری در تحقق این شعار، یادآور شد موانع سیاسی و حقوقی باید از سر راه برداشته شود و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این باره حمایت قانونی شود.
وی از این سخنان برای پرداختن به موضوع اصلی خود در خصوص مذاکره با امریکا در خصوص برجام و همچنین FATF که محور اصلی تمام گفتگوها و برنامه‌ها و سیاست‌های حسن روحانی در سال‌های اخیر بوده است، رفع تحریم‌ها، ارتقای شفافیت و مبارزه با پول‌شویی، را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال 1400 دانست و همچنین اعطای اختیارات از سوی وزارتخانه‌ها به استان‌ها در راستای ارتقای تمرکز و واقع‌بینی برای هموار کردن مسیر تولید را از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق این شعار دانست
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که علی خامنه‌ای همواره تاکید دارد که جمهوری اسلامی بدون اقدام به رفع تحریم‌ها یا پیوستن به تعهدات بین‌المللی، باید مسیر خود را در زمینه‌ی ارتقای تولید پیش ببرد و کاری به رفع تحریم‌ها نداشته باشد. وی همواره تاکید کرده است سیاست‌های اقتصادی در کشور باید مبتنی و متمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد نه رفع تحریم‌ها. آنچه علی خامنه‌ای در خصوص رفع موانع تولید برای دسترسی به جهش تولید عنوان می‌کند، با آنچه که حسن روحانی در خصوص رفع موانع تولید عنوان می‌کند تفاوت محتوایی و بنیادی دارد. خامنه‌ای برای رفع موانع تولید بر رویکرد انقلابی و ضدغرب تاکید دارد نه روی آوردن به غرب و تن دادن به تعهدات بین‌المللی یا رفع تحریم‌ها..
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش، به اقدامات دولت در خصوص افتتاح پروژه‌های صنعتی و عمرانی در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از موفقیت اقتصادی دولت اشاره کرد و شرکت‌های دانش بنیان را یکی از مهم‌ترین ابزار برای تحقق تولید در کشور ورفع موانع زیرساختی در کشور دانست.
تاکید همیشگی حسن روحانی بر نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه و عمران کشور در حالی عنوان می‌شود که این اقدامات توسط افراد حقیقی و نخبگان کشور و بخش خصوصی صورت می‌گیرد و اقدامات این شرکت‌ها و موفقیت‌های آنها ارتباطی به دولت ندارد که مدام از این فضا به نفع خود و برای نشان دادن موفقیت‌های خود استفاده می‌کند. ضمن اینکه دولت برای فعالیت‌های این شرکت‌ها معمولا هیچ حمایتی چه مادی و چه معنوی هم از آنها نمی‌کند و علاوه بر این عدم حمایت از دولت از نخبگان که معمولا گردانندگان این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، در بسیاری از موارد خروج آنها را از کشور تسریع هم می‌کند.