انتقادات جهانگیری از اختلال نهادهای حکومتی در کار دولت و احتمال خیز برای کاندیداتوری ریاست جمهوری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در دیدار با نخبگان، و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی در سخنانی انتقادی از اختلال دیگر نهادهای حکومتی مانند مجلس و قوه قضاییه سخن گفت . سخنانی که بنظر میرسد استارت وی برای کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری می باشد .وی با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اداره کشور نظیر اشکالات ناشی از تصمیم های مدیریتی، چالش های مزمن ریشه دار و حتی اشکالات موجود در قانون اساسی گفت اقتصاد ایران به خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نبوده است و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده ایم که نتیجه آن در درآمد و زندگی مردم هم مشاهده می شود.
وی گفت حکومت باید برای اداره کشور نظریه و برنامه داشته باشد و متناسب با آن نظرات اصلاح ساختار انجام دهد. بیش از چهل سال از عمر انقلاب می گذرد اما هنوز پرونده های خصوصی سازی در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی بسته نشده است. اجرای سیاست های متناقض در طول سال های گذشته نتیجه مناسبی نداشته است، ما به عنوان حکومت باید هزینه های سیاست گذاری های صحیح را بپذیریم.
وی افزود اگر ما گفته ایم که اداره سیاسی جامعه نیاز به حزب و سمن های فعال در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد باید عوارض آن را نیز بپذیریم. این یک واقعیت است که احزاب به دنبال کسب قدرت و در اختیار گرفتن مناصب سیاسی نظیر ریاست جمهوری و مجلس هستند. احزاب کار خیریه انجام نمی دهند نمی شود که هم بگوییم چیزهای خوب دنیا را می خواهیم و هم از پیامدهای آن اجتناب کنیم.
وی انگاه به شرایط فعلی سیاسی پرداخت . و گفت مردم کار و زندگی خود را از دولت توقع دارند و امور اجرایی بر عهده دولت است با دخالت های خود به زندگی مردم آسیب نزنید. وی گفت کار دولت را سلب می‌کنند و زندگی مردم را گروگان می‌گیرند بعد مدعی هستند چرا دولت کار نمی‌کند. چرا زیاده خواهی می کنیم؟
او تاکید کرد برخی در دستگاه دیگر هستند اما می‌خواهند جای رئیس جمهور باشند، اگر می‌خواهید رییس جمهور شوید از مردم رای بگیرید. نمی شود جای دیگری باشید اما بخواهید مثل رییس جمهور عمل کنید.
این ابهام معلوم نیست که چه کسانی را در برمیگیرد ایا شامل نهاد رهبری هم میشود و یا فقط شامل مجلس و قوه قضاییه میشود
وی افزود از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام گله داریم؛ موضوعاتی را برای حل مشکل مردم ارجاع داده ایم اما شش، هفت سال است که بلاتکلیف مانده، آن وقت برای ما قصه تعریف می کنند.
او ادامه داد چند منطقه آزاد را پیشنهاد داده ایم اما هنوز معطل تصمیم مجلس و مجمع تشخیص مصلحت هستیم در حالی که مردم مریوان هنوز کولبری می‌کنند و چشم انتظار ایجاد منطقه آزاد خود هستند.
وی افزود با تلاش های دولت اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت کنترل شد و اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید.جهانگیری سپس با اشاره به درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری از نفت در سال ۹۰ و کاهش آن به کمتر از ده میلیارد دلار در سال ۹۹ گفت از این رقم ده میلیارد دلاری کمتر از پنج میلیارد دلار برای دولت بود که به راحتی به این مبلغ نیز دسترسی نداشتیم و باید با مقایسه شاخص های سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ در نظر داشت که این شاخص ها به چه میزان بدتر شده است.
جهانگیری نگفته است که بقیه این منابع به کجا اختصاص یافته است .
وی با بیان اینکه عده ای به گونه ای به دولت اتهام ناکارآمدی می زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسئولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد.
وی با تأکید بر اینکه باید انتخاباتی پرشور، رقابتی و با حضور حداکثری مردم انجام شود، ادامه داد: باید با توجه به منویات مقام رهبری همه جریان های سیاسی نامزدهای مورد نظر خود را در انتخابات داشته باشند و دولت نیز از این ظرفیت استفاده می کند تا انتخاباتی پرشور و با حضور حداکثری مردم شکل بگیرد تا بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد و بتوانیم در مذاکرات با کشورهای غربی و قدرتهای جهانی خواسته های کشور را به پیش ببریم.
جهانگیری مشخص نکرده است که با سیاست حذف شورای نگهبان علیه کاندیداها ونیز ناامیدی مردم انتخابات پرشور داشت .
انتخابات ریاست جمهوری دو ماه دیگر آغاز مى شود و جریان های سیاسی از ماه های گذشته منتظر ايجاد برنامه ریزی مدون و دقیقی بوده اند تا بتوانند در انتخابات حضور موفقی را تجربه کرده و پیروزی را از آن خود کنند . در این میان اصلاح طلبان هم بعد از از دست دادن انتخابات مجلس درصدد آن هستند که با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر بعد از دولت اصلاحات قدرت اجرایی را در دست بگیرند و در صدد اجرای برنامه های ارائه شده و اهداف مدنظر برآیند . این در حالی است که آنها با ریزش سرمایه اجتماعی روبرو هستند و هنوز معلوم نیست که مردم در انتخابات حضور پیدا خواهند كرد يا خير