سخنگوی دولت، تلاش برای توجیه دلایل عدم انتشار سند همکاری با چین

علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در نشست خبری خود، در واکنش به سفر اخیر وانگ یی وزیر خارجه چین به تهران و امضای سند همکاری بین ایران و چین، سفر وی به ایران را فرصتی برای تبادل دیدگاه‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و همچنین تعمیق همکاری‌های ایران و چین دانست و با بیان این موضوع که امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین، مهم‌ترین دستاورد این سفر بوده است، اظهار داشت با این سند در واقع نقشه راه بیست و پنج ساله‌ای برای همکاری، سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور تهیه شده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده بتواند با توافق‌های تکمیلی گام‌های عملی در محقق کردن این چشم انداز بردارد.ربیعی به علاوه خاطرنشان کرد این سند بلندمدت تنها مختص ایران و چین نیست و یادآور شد تنها سند بلند مدت همکاری بین ایران و چین هم محسوب نمی‌شود.
سخنگوی دولت همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی برای تنظیم اسناد مشابه بین ایران و سایر کشورها که علاقه‌مند به توسعه روابط در زمینه‌های تجاری و امنیتی با ایران هستند، خبر داد. ربیعی در عین حال این سند را تسهیل‌کننده‌ی موفقیت مسیر احیای برجام دانست.
ربیعی در خصوص دسترسی مردم به مفاد این سند همکاری اظهار داشت وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل‌ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده است، اما در عین حال خاطرنشان کرد انتشار متن کامل قرارداد مشروط به موافقت طرفین است. ربیعی افزود جمهوری اسلامی ایران هیچ ملاحظه‌ای برای انتشار جزئیات سند ندارد، اما اظهار داشت ممکن است نظر طرف چینی متفاوت باشد.
ربیعی این سند را تنها یک نقشه راه بین دو کشور دانست و تاکید کرد حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. وی خاطرنشان کرد این سند چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود. سخنگوی دولت در عین حال اظهار داشت این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین‌المللی محسوب نمی‌شود.
دستیار رئیس جمهور نگرانی‌های جامعه و کنشگران سیاسی و نخبگان جامعه را در این خصوص که نباید هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد شود به حق دانست و در عین حال تاکید کرد دولت برای دغدغه این افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل هست.
وی افزود دولت هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند ندارد اما طرف چینی به واسطه‌ی برخی ملاحظات مایل به انتشار سند نیست.
ربیعی با این وجود جریان عملیات روانی علیه سند از جمله تظاهرات را تایید کرد و اظهار داشت افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغازکننده این فضاسازی و دروغ پردازی‌ها بوده‌اند. وی خاطرنشان کرد اظهارات این اشخاص نه از سر دلسوزی و نه وطن پرستی است.
وی همچنین اظهاراتی را که در خصوص واگذاری جزایر و نیروهای نظامی در ایران منتشر شده نادرست دانست و همه اظهارات دروغ خواند.
ربیعی در عین حال تقویت زیرساخت‌های دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه‌های مختلف دفاعی را یکی از مفاد این تفاهم نامه خواند و اظهار داشت تلاش برای تامین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایران از جمله نیروی جوان و ماهر از جمله مواردی است که در این توافق نامه مورد تاکید بوده است.
بر خلاف آنچه که علی ربیعی در اظهارات خود در خصوص جزئيات توافق بین ایران و چین آن را نادیده می‌گیرد، عدم انتشار مفاد توافق یین چین و ایران تنها عاملی است که به شایعات موجود در خصوص استعماری بودن توافق و همچنین توجه کمتر به حقوق ایران در این توافق، دامن می‌زند. به گفته‌ی بسیاری از تحلیلگران چه نیازی به پنهان نگه داشتن متن و محتوای این قرارداد وجود دارد و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و دولت به ویژه از حساسیت افکار عمومی در چنین مواردی آگاه است، چه ضرورتی برای چنین پنهانکاری عظیمی وجود دارد و با وجود اطلاع دولت از حساسیت افکار عمومی در چنین مواردی چگونه ممکن است جمهوری اسلامی تن به خواسته‌ی چین دهد و خود را در معرض چنین بی‌اعتمادی گسترده‌ای قرار دهد.
کلیپ‌ها و برنامه‌های پرشماری در فضای رسانه‌ای منتشر شده و بالاترین میزان واگذاری‌ها را بر اساس این سند اعلام کرده است و حتی یک نفر از افراد مطلع در وزارت امور خارجه یا دولت، ذره‌ای برای افکار عمومی و مردم و حتی کارشناسان ارزش و اهمیت قائل نبوده است که در مقابل افکار عمومی و یا حتی کارشناسان و متخصصان و نخبگان جامعه در خصوص مفاد به زعم جمهوری اسلامی غیر استعماری این قرارداد توضیحات شفافی را به افکار عمومی ارائه کند. برعکس سکوت دولت در این خصوص، بر شدت این شایعات و همچنین بی‌اعتمادی مردم افزوده و آن را تشدید هم کرده است.
این نگرانی‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز به تکذیب ادعاها در خصوص حضور نیروهای نظامی چینی در ایران و تکذیب سایر موارد اکتفا کرده است و هیچ تلاشی برای شفاف کردن موضوع برای افکار عمومی انجام نداده و نمی‌دهند. ضمن اینکه حسن روحانی رئیس جمهور با نادیده گرفتن رویکرد غیرشفاف خود، مدام ادعای شفافیت دولت خود را مطرح می‌کندو بارها گفته است تمامی اقدامات و اسناد اقتصادی دولت به طور شفاف در معرض دید عموم قرار دارد. حال به گفته‌ی تحلیل‌گران با وجود همه‌ی این ادعاها از انتشار سطحی ترین و کمترین اطلاعات در خصوص سند یک همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور خودداری کرده و انتظار هم دارد که گروه‌های سیاسی و عموم مردم در خصوص بدترین حالت این توافق کمانه‌زنی هم نکنند