حسن روحانی، چالش گرانی و تورم اقتصادی ، گلایه و انتقاد از رقبای انتخاباتی

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز سه شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور بار دیگر به مواجهه کشور با مشکل بزرگی مثل کرونا اشاره کرد و با بیان این موضوع که جهان از سال 1918به بعد تاکنون با چنین مشکل و اپیدمی بزرگ و عظیمی مواجه نبوده است، به مشکلات کشور زمینه‌ی صدور کالاها اشاره کرد و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تحریم‌ها شرایط بی‌نظیری را تجربه کرده است. وی به گران شدن ۱۳۵ درصدی اقلامی مانند روغن در یک سال گذشته اشاره کرد و با بیان این موضوع که برخی اقلام در دنیا افزایش قیمت داشته است و بر قیمت‌های منطقه و جهان هم تاثیر گذاشته است، اظهار داشت با وجود این مشکلات دولت ناچار بوده است که بازار تجارت خارجی را و وضع ارز و قیمت ارز را کنترل کند و همچنین قیمت و فراوانی کالاهای اساسی را به میزانی که برای مردم قابل خرید باشد حفظ کند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص حفظ قیمت کالاها در حالی عنوان می شود که به خوبی می‌داند که تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت کالاها خود دولت است و افزایش چند صد درصدی قیمت کالاهای اساسی تنها توسط دولت انجام شده است و این دولت است که برای پوشش دادن فساد گسترده‌ی اقتصادی در ساختار سیاسی کشور و همچنین جبران کسری‌های بودجه‌ای که در اثر حیف و میل‌ها در دولت وجود دارد، ناگزیر است تا کمبود منابع مالی را که کمبود ارز و تحریم هم به آن دامن زده است از جیب مردم تامین کند و یا آن را با برداشت مستقیم از جیب مردم و یا باگران کردن کالاها تامین کند.
ضمن اینکه بی‌اطلاعی و ابراز شگفتی او در خصوص گرانی کالاها در حالی عنوان می‌شود که کمتر از دو ماه قبل خود او به صراحت اعلام کرد دولت مبنای محاسبه‌ی قیمت کالاها را از ۴۲۰۰ تومان به ۱۱ هزارتومان، یعنی سه برابر به گونه‌ی افزایش داده که هیچ یک از مردم متوجه آن هم نشده است.
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه سال ۹۹ برای مردم سال بسیار سختی بوده است، یادآور شد منابع تامین ارز برای دولت در این سال تغییر کرده و دولت به خاطر شرایط ویژه در بخش نفت شرایط خاصی پیدا کرده و تعادل واردات و صادرات خود را از دست داده است.
حسن روحانی رشد اقتصادی کشور را بر مبنای نه ماهه بالای دو درصد مثبت اعلام کرد و اظهار داشت نباید برخی به بهانه‌ی انتخابات یا انتقام به خاطر انتخابت قبلی مشکلت را چند برابر جلوه دهند.
با این اظهارات صریح مشخص است که خطاب رئیس جمهور به کاندیداهای رقیب خود در انتخابات و همچنین گروه‌های حامی این انتخابات در دوره‌ی قبل است. اما این اظهارات حسن روحانی در این خصوص که افراد حامی کاندیداهای رقیب روحانی یا خود آنها عنوان کرده‌اند که انتقام را رها نمی‌کنند در حالی عنوان می‌شود که جناح رقیب او نه تنها در سطح رسمی چنین اظهاراتی را بیان نکرده است، بلکه این اظهارات به سخنان پراکنده چند نماینده‌ی اخیر در مجلس مربوط می‌شود که در ماه‌های آخر ریاست جمهوری آن هم عمدتا به دلایل تبلیغاتی برای دوره‌ی بعدی عنوان می‌کنند. حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود تقریبا در تمامی گفتگوهای و سخنرانی‌های عمومی خود بدون استثنا بخش مهمی از اظهارات خود را در واکنش به منتقدان و مخالفان خود عنوان می‌کند و تقریبا هیچ سخنرانی و گفتگویی در سال‌های اخیر نبوده که حسن روحانی آن را با انتقاد از منتقدانش آغاز نکند. به گفته‌ی تحلیل گران، صرفنظر از انتقاد برخی افراد و گروه‌های سیاسی از اقدامات رئیس جمهوری و دولت، بر عکس آنچه که رئیس جمهور عنوان می‌کند، این خود حسن روحانی است که این انتقادات را با تکرار مداوم آنها همواره زنده نگه می‌دارد و در ذهن مردم به آنها دامن می‌زند.
وی در عین حال اظهار داشت تمام تلاش دولت این است که دولت را با کمترین مشکلات به دولت بعدی تحویل دهد تا دولت جدید با مشکلاتی که وی هنگام تحویل گرفتن دولت با آن مواجه بوده است، مواجه نباشد.
تحلیلگران و ناظران اما با این ادعای رئیس جمهوری چندان موافق نیستند. دلیل تلاش حسن روحانی برای کاهش مشکلات دولت نه به این دلیل که دولت بعدی مشکلات کمتری را تجربه کند، بلکه به این دلیل است که او در پایان دولت خود بتواند بیلان موثر و خوبی از دولت خود ارائه دهد تا شاید ا
ز این طریق بتواند موقعیت خود را در ساختار سیاسی کشور و همچنین برای بلندپروازی‌های بعدی، حفظ و تثبیت کند.